Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,336
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,116
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی قلندریات در دیوان عطار نیشابوری

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 61

چکیده

 در دیوان غزلیات عطار نیشابوری, شاعر عارف سده های ششم و هفتم ق, تجلی دو گونه شعری مشهود است: یکی شعر شخصی (فردی) و دیگری شعر اجتماعی. در میان غزلیات عرفانی او نیز, نوعی «قلندریات» وجود دارد که ابعاد هنری شاعر را در هر دو نوع شعری به نمایش می گذارد؛ به عبارت دیگر, عطار در قلندریات خود به هر دو جنبه شعر نظر داشته است؛ یعنی هم از دیدگاه شخصی به آن پرداخته و هم در قالب نقد و اصلاح گری, بعد اجتماعی به آن بخشیده است.این مقاله در پی آن است, که شعر قلندری عطار را با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و با نگاهی تحلیلی و از دو دیدگاه شخصی و اجتماعی در زمینه ادبیات انتقادی بررسی کرده, بازتاب تجربه شخصی عرفانی از یک سو و سیمای اجتماعی عصر عطار را از سوی دیگر, در قالب نوعی از غزل عرفانی (قلندریات) ارائه دهد؛ به گونه ای که در نهایت می توان گفت, این نوع غزل در ارتباط با شطحیات عرفانی, منجر به بروز هر دو نوع شطح آگاهانه یا عمدی (سخنان انتقادی بازگو کننده دردهای جامعه سیاسی و دینی در قالب نفی ریا, تعصب و خشکی عقیده) و شطح ناآگاهانه (سخنان متناقض نمایی که در اثر استغراق در عوالم فنا, ترجمه تجربه عرفانی شخص است) می گردد. آن بخش از قلندریات که تحول عظیم روحی در خلال تجربه ای ماورایی تصویر می گردد, جلوه گر جنبه فردی و ناآگاهانه شطح است و نوع دیگر قلندریات, بیانگر نگاه انتقادی عطار در جهت آسیب شناسی اجتماعی وی و جنبه اجتماعی و شطح آگاهانه یا عمدی او است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طایفی، شیرزاد، و شاهسوند، عاطفه. (1391). بررسی قلندریات در دیوان عطار نیشابوری. ادیان و عرفان (مقالات و بررسی ها)، 45(2)، 39-61. SID. https://sid.ir/paper/216595/fa

    Vancouver: کپی

    طایفی شیرزاد، شاهسوند عاطفه. بررسی قلندریات در دیوان عطار نیشابوری. ادیان و عرفان (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1391؛45(2):39-61. Available from: https://sid.ir/paper/216595/fa

    IEEE: کپی

    شیرزاد طایفی، و عاطفه شاهسوند، “بررسی قلندریات در دیوان عطار نیشابوری،” ادیان و عرفان (مقالات و بررسی ها)، vol. 45، no. 2، pp. 39–61، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216595/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا