Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,044
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,014
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانش آموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 51

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر رضایت از زندگی دانش آموزان با توجه به اثر میانجی رضایت از مدرسه, شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهر ارومیه به تعداد 7167 نفر بوده که از این تعداد 365 نفر به عنوان نمونه آماری به وسیله ی جدول مورگان به صورت نمونه گیری در دسترس, جهت مطالعه انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد حمایت اجتماعی واکس و همکاران, رضایت مندی (رضایت از زندگی و رضایت از مدرسه) گیلمن و همکاران, شایستگی تحصیلی هارتر و استراتهوف و ترفوس و خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی, از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی با شایستگی, خودکارآمدی, رضایت از مدرسه و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنی دار هستند. هم چنین بین متغیرهای شایستگی, خودکارآمدی و رضایت از مدرسه با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنی داری دیده شد. در عین حال با میانجی گری رضایت از مدرسه, شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی, حمایت اجتماعی مدارس می تواند رضایت از زندگی دانش آموزان را پیش بینی کند. بر اساس یافته های پژوهش نتیجه می گیریم که هر گونه افزایش در حمایت اجتماعی مدارس همراه با افزایش در رضایت از زندگی, رضایت از مدرسه, شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی از طرف دانش آموزان می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنی، محمد، اصغری، مهسا، کاظم زاده بیطالی، مهدی، و عبدلی سلطان احمدی، جواد. (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانش آموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه, شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی. روانشناسی مدرسه، 5(4 )، 31-51. SID. https://sid.ir/paper/216787/fa

    Vancouver: کپی

    حسنی محمد، اصغری مهسا، کاظم زاده بیطالی مهدی، عبدلی سلطان احمدی جواد. نقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانش آموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه, شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1395؛5(4 ):31-51. Available from: https://sid.ir/paper/216787/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسنی، مهسا اصغری، مهدی کاظم زاده بیطالی، و جواد عبدلی سلطان احمدی، “نقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانش آموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه, شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی،” روانشناسی مدرسه، vol. 5، no. 4 ، pp. 31–51، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216787/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا