مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تعلیم دهندگان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 46

چکیده

 مهم ترین, مشهورترین و پذیرفته ترین نظریة مصادر قرآن در میان خاورشناسان, نظریة اقتباس قرآن از منابع یهودی و مسیحی, به ویژه عهدین است. بر اساس این دیدگاه که وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر اسلام را نفی می کند, آن حضرت بسیاری از آموزه های یهودی و مسیحی را از طریق برخی افراد و گروه های یهودی و مسیحی فراگرفته و در قالب قرآن سامان دهی کرده است. خاورشناسان از این افراد و گروه ها با عنوان تعلیم دهندگان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم یاد می کنند. هدف این پژوهش نقدِ نسبتاً جامع و کامل این دیدگاه و دفاع از وحیانی بودن قرآن است و نگارنده تلاش کرده با بیان چالش های دیدگاه خاورشناسان, آن را نقد و رد کند. نخستین اشکال, استوار بودن دیدگاه خاورشناسان بر پیش داوری و پیش فرضِ مخدوشِ بشری بودن قرآن است. اشکال دوم و مهم تر, روش غیرعلمی آنان در استفاده از داده های تاریخی است. خاورشناسان کاملاً همسو با پیش فرض خود, داده های تاریخی را کاملاً به صورت گزینشی, جانبدارانه و یک جانبه مورد تأکید, تحلیل و نتیجه گیری قرار داده اند. فقدان هرگونه گزارشی دربارة تعلیم پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به وسیلة دیگران, کوتاه و غیرمستمر بودن دیدار با تعلیم دهندگان ادعائی, بشارت و تأیید آنان دربارة پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم, مسلمان شدن گروهی از آنها, ناسازگاری فراگیری قرآن از دیگران و نسبت آن به خدا با شخصیت اخلاقی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم, انتقاد شدید قرآن از رفتارها و عقاید دینی اهل کتاب, قطع, تأخیر و انتظار نزول وحی, هماوردطلبی قرآن و تأکید آن بر وحیانی بودن خویش, ویژگی های فرابشری آن و امی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم, دلایل دیگری هستند که در نقد نظریة خاورشناسان به آنها استدلال شده است

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی، علی. (1397). نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تعلیم دهندگان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم. معرفت ادیان، 9(3 (پیاپی 35) )، 27-46. SID. https://sid.ir/paper/217701/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی علی. نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تعلیم دهندگان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم. معرفت ادیان[Internet]. 1397؛9(3 (پیاپی 35) ):27-46. Available from: https://sid.ir/paper/217701/fa

    IEEE: کپی

    علی اسدی، “نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تعلیم دهندگان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم،” معرفت ادیان، vol. 9، no. 3 (پیاپی 35) ، pp. 27–46، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button