مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظام تربیت و خود: از آرمان تکوین خود اصیل تا واقعیتی بنام شبه خود

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 21

چکیده

 هدف اصلی این مقاله, بررسی فاصله گرفتن نظام های آموزشی از هدف تعالی خویشتن و خودمختاری از دیدگاه فوکو می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. بنابر نتایج به دست آمده, مهم ترین تمایزهای خویشتن اصیل با خویشتن کاذب در حال تحول و انعطاف است. درحالی که خویشتن اصیل, همواره پروژه ای در حال تکامل و ناقص است, خویشتن کاذب, امری تمام شده و صلب است. همچنین خویشتن اصیل, نسبتی فعال با شبکه های قدرت دارد. علاوه بر این, نوع آگاهی گفتمانی خویشتن اصیل می تواند او را فراتر از حدود دانشی-فرهنگی زمانش ببرد. الزامات دستیابی به این خویشتن اصیل در فعالیت های تربیتی شامل مواردی مانند مسئله آفرینی و نقد ساخت شکنانه مداوم, توجه به احساسات فردی, آگاهی های گفتمانی و حقیقت طلبی و حقیقت گویی است. لذا, دست اندرکاران و ذی نفعان تربیت می بایست هسته های مقاومت خویش را در برابر ارزیابی های بیرونی و نظام های هنجارساز شکل دهند تا از استحاله خویشتن اصیل به خود کاذب جلوگیری کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادیه، نرگس سادات، و عالی، مرضیه. (1398). نظام تربیت و خود: از آرمان تکوین خود اصیل تا واقعیتی بنام شبه خود. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 9(2 (پیاپی 18) )، 5-21. SID. https://sid.ir/paper/218484/fa

    Vancouver: کپی

    سجادیه نرگس سادات، عالی مرضیه. نظام تربیت و خود: از آرمان تکوین خود اصیل تا واقعیتی بنام شبه خود. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1398؛9(2 (پیاپی 18) ):5-21. Available from: https://sid.ir/paper/218484/fa

    IEEE: کپی

    نرگس سادات سجادیه، و مرضیه عالی، “نظام تربیت و خود: از آرمان تکوین خود اصیل تا واقعیتی بنام شبه خود،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 9، no. 2 (پیاپی 18) ، pp. 5–21، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218484/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button