مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ایده دانش فضیلت بنیان بر مبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, تبیین مفهوم دانش در دوره های مختلف با تأکید بر جوهر اخلاقی دانش می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شد. یافته های به دست آمده حاکی از آن است که دیدگاه متفکران غربی درباره ماهیت دانش لااقل پنج موج دوره فلسفه, دوره میانه اروپا, دوره روشنگری, دوره انقلاب صنعتی, دوره پس از جنگ دوم جهانی و دوره پساساختارگرایی را پشت سر نهاده است. در طول این دوره ها به ترتیب, سلطه رویکردهای اخلاقی, دینی, علمی, اقتصادی, و اخلاقی به دانش مشاهده می شود. تحولاتی که مفهوم دانش به خود دیده است ناظر به فروکاستن وجه اخلاقی و معنوی دانش و افزایش وجه مادی برای آن مفهوم بوده است. درحال حاضر, یک توجه تجدیدنظرگرایانه نسبت به دانش با تأکید بر ماهیت اخلاقی آن به تدریج در حال شکل گیری است. بر مبنای این رویکرد جدید که با عنوان رویکرد دانش فضیلت بنیان از آن یاد می شود, جوهر اصلی دانش فضیلت است. به دنبال آن تعلیم و تربیت نیز سرشتی بالذات ارزشی به خود می گیرد و هدف, یادگیری و آموزش, ارزشیابی, محیط یادگیری, نقش معلم و دانش آموز نیاز به بازنگری پیدا می کنند. بدین ترتیب این ایده منجر به تربیت افرادی می شود که انسانیت را در خود پرورش داده و به فرهیختگی و خردمندی رسیده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالار، شبنم، صفایی مقدم، مسعود، مهرعلی زاده، یداله، و ولوی، پروانه. (1397). بررسی ایده دانش فضیلت بنیان بر مبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 8(2 (پیاپی 16) )، 66-86. SID. https://sid.ir/paper/218490/fa

    Vancouver: کپی

    سالار شبنم، صفایی مقدم مسعود، مهرعلی زاده یداله، ولوی پروانه. بررسی ایده دانش فضیلت بنیان بر مبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی 16) ):66-86. Available from: https://sid.ir/paper/218490/fa

    IEEE: کپی

    شبنم سالار، مسعود صفایی مقدم، یداله مهرعلی زاده، و پروانه ولوی، “بررسی ایده دانش فضیلت بنیان بر مبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 8، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 66–86، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218490/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button