مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش میزان تاثیر زاویه تمایل آتریوم بر آسایش بصری دانش آموزان توسط کارایی نور روز در ساختمان های آموزشی شهر تهران «یک مطالعه میدانی و شبیه سازی»

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 265

چکیده

 در این تحقیق به این موضوع که چگونه می توان از راهکارهای جدید جهت مهیا کردن آسایش بصری دانش آموزان و کاهش مصرف انرژی در ساختمان های آموزشی استفاده کرد, پرداخته شده است, چرا که ساختمان های آموزشی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که نور روز وجود دارد. به دلیل اهمیت نور روز در افزایش بهره وری و تاثیر آن بر سلامتی, رفاه و افزایش کارایی بصری در یادگیری, خواندن و نوشتن, ضرورتا این نوع ساختمان ها مورد توجه واقع شده اند. هدف این مقاله بررسی تاثیر زاویه تمایل آتریوم بر عملکرد نور روز به وسیله تحلیل پارامترهای موثر است به گونه ای که تامین کننده آسایش بصری باشد. در راستای تحقق این هدف یک مدرسه ابتدایی که دارای آتریوم مورب می باشد و در شمال غربی شهر تهران قرار دارد به عنوان نمونه مطالعاتی بر اساس روش تحقیق کمی و طبق ماهیت داده ها انتخاب شد که در راستای تحقق تحقیق میدانی, بر مبنای محاسبات کمی در روش تحقیق بنیادین-کاربردی بوده است. زاویه های تمایل متفاوت آتریوم برمبنای جهت گیری به سمت دیاگرام خورشیدی و تاثیر آن بر مقدار نفوذ نور روز در زمان های مشخص در 3 کلاس مجاور آتریوم با زاویه های تمایل رو به شمال و جنوب تحلیل شدند. نتایج محاسبه شده نرم افزارهای شبیه سازی رادیانس و دیسیم براساس موضوع ضوابط انرژی روشنایی, CIBSE (LG10[3]& Guide A) و CIBSE(2007) (طراحی مدرسه) و (طراحی محیطی) و شاخص سنجش اعتبار در ساختمان های سبز (LEED8.1) به عنوان شاخص های کمی برای بررسی سنجش اعتبار روشنایی بررسی شده اند و مورد استفاده قرار گرفتند. نهایتا آزمون میدانی فوتومتریک با استفاده از ابزار سنجش روشنایی مورد استفاده قرار گرفت تا نتایج تحلیلی و یافته های تحلیل محاسباتی تایید اعتبار شوند و بنابراین نتیجه گیری ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تورانی، احمدرضا، مفیدی شمیرانی، سیدمجید، و طاهباز، منصوره. (1396). سنجش میزان تاثیر زاویه تمایل آتریوم بر آسایش بصری دانش آموزان توسط کارایی نور روز در ساختمان های آموزشی شهر تهران «یک مطالعه میدانی و شبیه سازی». پژوهش و برنامه ریزی شهری، 8(31 )، 249-265. SID. https://sid.ir/paper/220156/fa

    Vancouver: کپی

    تورانی احمدرضا، مفیدی شمیرانی سیدمجید، طاهباز منصوره. سنجش میزان تاثیر زاویه تمایل آتریوم بر آسایش بصری دانش آموزان توسط کارایی نور روز در ساختمان های آموزشی شهر تهران «یک مطالعه میدانی و شبیه سازی». پژوهش و برنامه ریزی شهری[Internet]. 1396؛8(31 ):249-265. Available from: https://sid.ir/paper/220156/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا تورانی، سیدمجید مفیدی شمیرانی، و منصوره طاهباز، “سنجش میزان تاثیر زاویه تمایل آتریوم بر آسایش بصری دانش آموزان توسط کارایی نور روز در ساختمان های آموزشی شهر تهران «یک مطالعه میدانی و شبیه سازی»،” پژوهش و برنامه ریزی شهری، vol. 8، no. 31 ، pp. 249–265، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220156/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button