Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,260
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی ترافیک شهری و نیازهای معلولان و جانبازان با استفاده از مدل تصمیم گیری Topsis (مطالعه موردی: شهر شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 130

چکیده

 معلولیت به مثابه پدیده ای زیستی و اجتماعی, واقعیتی است که تمام جوامع, صرف نظر از میزان توسعه یافتگی, اعم از کشورهای صنعتی و غیرصنعتی با آن مواجه هستند. ارزیابی فضاهای عمومی با توجه به نیازهای معلولان و جانبازان و برنامه ریزی برای آن, یکی از ضروریات هر جامعه, بخصوص جامعه ماست که بعد از جنگ تحمیلی با جمع کثیری از جانبازان و معلولان مواجه شده است. با توجه به اهمیت موضوع, در این پژوهش به یکی از مهمترین نیازهای معلولان و جانبازان در سطح فضاهای شهری؛ یعنی ترافیک می پردازیم. هدف از تحقیق حاضر, بررسی و ارزیابی ترافیک و حمل و نقل شهری با توجه به نیازهای معلولان و جانبازان در سه محدوده مرکز شهر, پارک آزادی و حافظیه در شهر شیرازاست. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی, مشاهدات میدانی, مصاحبه و به دست آوردن داده ها, از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزارSPSS  بوده است. همچنین برای ارزیابی و رتبه بندی مناطق نمونه از مدل تصمیم گیری (Topsis) استفاده گردید. نتایج نشان می دهند که در مرکز شهر شیراز نامناسب بودن وسایل حمل و نقل عمومی و عدم دسترسی به آن ها با 23.4 درصد به عنوان مهمترین مشکل در بحث ترافیک از نظر معلولان و جانبازان بر شمرده شده و پس از این مهم, نامناسب بودن پیاده روها, وجود چاله و ناهموار بودن سطح پیاده رو با 21.3 درصد به عنوان مشکل بعدی عنوان گردیده شده است. در محدوده پارک آزادی و حافظیه, مهمترین مشکل معلولان و جانبازان نامناسب بودن پیاده روها, وجود چاله و ناهموار بودن سطح پیاده-رو با 22.3 درصد در حافظیه و 18.3 درصد در پارک آزادی بوده است. با استفاده از مدل «Topsis» مشخص گردید که وضعیت ترافیک شهری در مرکز شهر, نامطلوب (0≤0.177≤1), پارک آزادی تا حدی مطلوب (0≤0.390≤1) و ترافیک محدوده حافظیه, مطلوب (0≤0.744≤1) بوده است. شایان ذکر است که وضعیت ترافیک در هر سه محدوده در وضع نامطلوب به سر می برد و این ارزیابی میزان رضایت و سنجش معلولان از میان سه محدوده بوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بزی، خدارحم، کیانی، اکبر، و افراسیابی راد، محمدصادق. (1389). ارزیابی ترافیک شهری و نیازهای معلولان و جانبازان با استفاده از مدل تصمیم گیری Topsis (مطالعه موردی: شهر شیراز). پژوهش و برنامه ریزی شهری، 1(3)، 103-130. SID. https://sid.ir/paper/220260/fa

Vancouver: کپی

بزی خدارحم، کیانی اکبر، افراسیابی راد محمدصادق. ارزیابی ترافیک شهری و نیازهای معلولان و جانبازان با استفاده از مدل تصمیم گیری Topsis (مطالعه موردی: شهر شیراز). پژوهش و برنامه ریزی شهری[Internet]. 1389؛1(3):103-130. Available from: https://sid.ir/paper/220260/fa

IEEE: کپی

خدارحم بزی، اکبر کیانی، و محمدصادق افراسیابی راد، “ارزیابی ترافیک شهری و نیازهای معلولان و جانبازان با استفاده از مدل تصمیم گیری Topsis (مطالعه موردی: شهر شیراز)،” پژوهش و برنامه ریزی شهری، vol. 1، no. 3، pp. 103–130، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220260/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا