مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,099
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطة اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روان شناختی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 190

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضربررسی رابطهٔ اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی بر توانمندسازی روان شناختی معلمان بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ی متوسطه ی اول در مدارس دولتی در سال تحصیلی 1392 تا 1393در نواحی پنج گانه ی آموزش وپرورش تبریز, به تعداد 2100 نفر بودند. نمونه ی مدنظر براساس جدول مورگان 322 نفر بودند که این افراد با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و نسبتی انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های اخلاق حرفه ای, اعتماد سازمانی سیدجوادین (1388) و پرسش نامهٔ توانمندسازی روان شناختی اسپریترز (1995) استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسش نامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای اخلاق حرفه ای (93/0=α ) و اعتماد سازمانی (88/0=α ) و توانمندسازی روان شناختی (87/0=α ) به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار22 SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن با توانمندسازی روان شناختی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بین اعتماد سازمانی و توانمندسازی روان شناختی معلمان نیز رابطه ی مثبت و معناداری دیده شد. همچنین, نتایج آزمون رگرسیون حاکی از تأیید رابطه ی خطی برای پیش بینی توانمندسازی روان شناختی براساس اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی بود. در پایان, نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین معلمان زن و مرد ازلحاظ متغیرهای مسئولیت پذیری, صادق بودن, عدالت, وفاداری, برتری جویی و رقابت, احترام به دیگران, همدردی با دیگران و اعتماد سازمانی تفاوت معنادار وجود دارد. درحالی که میان آن ها ازنظر رعایت ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و توانمندسازی روان شناختی تفاوت معناداری وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدیان، سیروس، ربیعی، محسن، و قاسم زاده، ابوالفضل. (1395). رابطة اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روان شناختی معلمان. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، 6(22 (پیاپی 44) )، 165-190. SID. https://sid.ir/paper/220507/fa

    Vancouver: کپی

    اسدیان سیروس، ربیعی محسن، قاسم زاده ابوالفضل. رابطة اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روان شناختی معلمان. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)[Internet]. 1395؛6(22 (پیاپی 44) ):165-190. Available from: https://sid.ir/paper/220507/fa

    IEEE: کپی

    سیروس اسدیان، محسن ربیعی، و ابوالفضل قاسم زاده، “رابطة اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روان شناختی معلمان،” مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، vol. 6، no. 22 (پیاپی 44) ، pp. 165–190، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button