مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

552
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

منشوری صحیح برای تحقیقات رسانه ای با تأکید بر صداقت اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 106

چکیده

 امروزه با توجه به گستردگی نقش رسانه های جمعی و کارکرد ویژه ی آن ها در شکل دهی افکار عمومی و به تبع, تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولان و نیز با توجه به وجود زمینه های انحرافات اخلاقی فعالان این عرصه, ارائه منشوری صحیح برای تحقیقات رسانه ای, براساس رعایت صداقت اخلاقی و تحقق سلامت رسانه ای, ضروری به نظرمی رسد. افزون براین, رسانه ها نه تنها بر تک تک مردم تأثیر می گذارند, بلکه آموزه ها و عملکرد آن ها بر روابط میان افراد جامعه نیز مؤثر است. در این مقاله, شاخصه های هنجاری رسانه برای گسترش صداقت اخلاقی, وامدار اصول اخلاقی برگرفته از جهان بینی و نظام ارزشی اسلام و شامل بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی مأموریت حرفه ای است که رویکرد اصلی منشور رسانه ای را برای محققان عرصه ی رسانه نمودار می سازد. نگارنده در این مقاله بر آن است تا علاوه بر تبیین مفهوم و اهمیت صداقت اخلاقی و مفروضات بنیادی نظام هنجاری اسلام در سلامت رسانه, بایدها و نبایدها (یا الزامات اخلاقی) رسانه ی ملی را در رعایت صداقت و تحقق سلامت رسانه ای به شکل منشوری صحیح برای تحقیقات رسانه ای برشمارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی, با رویکرد کاربردی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است. مهم ترین نتیجه ی این تحقیق آن است که توجه به کاربرد منشور صحیح رسانه ای نشان می دهد که اولاً, در استفاده از رسانه ها و بهره مندی صحیح از آن ها باید هدف معقولی وجود داشته باشد و مخاطبان هنگام استفاده از این فضا همواره باید به سلامت جسمی, روحی و اخلاقی خود توجه داشته باشند؛ ثانیاً, بنابر ضرورتی کاملاً منطقی, سیاست گذاری های رسانه ای باید با راهبرد فرهنگی و اخلاقی کشور متناسب باشند تا در تحقق صداقت پایدار اخلاقی سودمند و کارآمد باشند. بنابراین, آموزش فرهنگی و مبتنی بر جامعه پذیری سواد رسانه ای برای همه ی قشرهای جامعه, مخاطبان رسانه و مسئولان اجرایی این عرصه لازم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی رنانی، سیدمهدی. (1398). منشوری صحیح برای تحقیقات رسانه ای با تأکید بر صداقت اخلاقی. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، 9(34 (پیاپی 56) T0098)، 83-106. SID. https://sid.ir/paper/220517/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی رنانی سیدمهدی. منشوری صحیح برای تحقیقات رسانه ای با تأکید بر صداقت اخلاقی. مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)[Internet]. 1398؛9(34 (پیاپی 56) T0098):83-106. Available from: https://sid.ir/paper/220517/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی سلطانی رنانی، “منشوری صحیح برای تحقیقات رسانه ای با تأکید بر صداقت اخلاقی،” مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق)، vol. 9، no. 34 (پیاپی 56) T0098، pp. 83–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220517/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button