مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 58

چکیده

 این تحقیق تلاش می کند تا ضمن بررسی تاریخچه و تبیین و علت به وجود آمدن شرکت های هرمی, به بررسی و تحلیل اقتصادی و فقهی این دسته از فعالیت های اقتصادی پرداخته و حکم درآمدزایی از این طرق را استخراج نماید. تحلیل های ارائه شده در این تحقیق که با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی ارائه استخراج گشته اند, نشان می دهد که شرکت های هرمی به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از: شرکت های هرمی سالم و شرکت های هرمی ناسالم که می توان نام آن را دسیسه هرمی گذارد. هدف شرکت های هرمی سالم, که فعالیت شان مختص به بازاریابی در فروش کالاهاست, سوددهی می باشد که در نهایت به رشد اقتصادی کشور کمک می کند, در حالی هدف شرکت های دسیسه هرمی, تنها جابه جایی پول و خلق فرصت سوددهی از این جابجایی است. به نظر می رسد این نوع فعالیت اقتصادی, مشکلات اقتصادی زیادی برای کشورها ایجاد می نمایند. علاوه بر این, به نظر می رسد می توان ضمن بررسی فقهی فعالیت شرکت های هرمی نشان داد که این دسته از فعالیت ها با قواعد مختلف فقهی در تعارض اند. از جمله: مشخص نبودن عنوان عقد, وجود غرور (و فریب) و بروز ضرر. همچنین عنوان کلی «اکل مال به باطل», شامل این نوع شرکت ها می شود و لذا به لحاظ شرعی نمی توان این نوع درآمدی زایی را مشروع دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباحی مقدم، غلامرضا، آقاجانی معمار، احسان، عظیم زاده آرانی، محمد، و میسمی، حسین. (1390). بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی. مطالعات اقتصاد اسلامی، 3(2 (پیاپی 6) )، 31-58. SID. https://sid.ir/paper/220760/fa

    Vancouver: کپی

    مصباحی مقدم غلامرضا، آقاجانی معمار احسان، عظیم زاده آرانی محمد، میسمی حسین. بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی. مطالعات اقتصاد اسلامی[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 6) ):31-58. Available from: https://sid.ir/paper/220760/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا مصباحی مقدم، احسان آقاجانی معمار، محمد عظیم زاده آرانی، و حسین میسمی، “بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی،” مطالعات اقتصاد اسلامی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 6) ، pp. 31–58، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/220760/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button