مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

789
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل گفتمانی میراث حدیثی شیعه؛ مبانی و نتایج مطالعه ی موردی: بصائر الدرجات صفار قمی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 90

چکیده

 بازتابندگی خوانش ها از سنت, زمینه ساز کشمکش گفتمان های شیعی پیرامون بازنمایی صحیح از سنت و انگیزه ای برای بازاندیشی میراث شیعی شده است. از متقدم ترین آثار شیعی باقی مانده که در آغاز عصر غیبت امام دوازدهم بر اساس احادیث امامان شیعی تدوین شده است, بصائر الدرجات صفار قمی است که دشواره های جامعه شیعی و مسائل و پاسخ نخبگان تشیع را در آستانه این تحول اساسی در تاریخ تشیع امامی, استفاده از آن در بعد از این تحول تا به امروز درباره جایگاه امام شیعی و همچنین تعریف مفاهیم مرتبط با آن در میان جریان های مختلف فکری تشیع به خصوص در دوران اخیر نشان می دهد. تحلیل گفتمان بصائر الدرجات صفار قمی در این مقاله نیز به واسطه چنین شرایط و انگیزه هایی تعین یافته است, زیرا فقدان وضوح مبانی روش شناسی در مباحثه درباره ی این مسئله یکی از مبادی جدلی شدن خوانش ها از میراث شیعی و کژتابی اعتبار یافته ها از معنا و تفسیر آنها است. رهیافت این مقاله در تحلیل گفتمان بصائر الدرجات برساختگرایی اجتماعی به مثابه نظام مفروضات هستی شناسانه, معرفتی و نظریه ی گفتمان لاکلو و موف همچون روش تحلیل است. از کاربست این چارچوب نظری چنین استنباط می شود که «علم امام» در فضای گفتمانی حاکم بر این متن, مبدل به گره گاه گفتمانی در نظم گفتمانی تشیع شد. پراکنش محتوایی و عددی روایات در بصائر الدرجات مؤید این امر است. در این میان مفوضه و مقصره مهم ترین گفتمان های شیعی بودند که حول گره گاه علم امام مفصل بندی شدند. از حضور پررنگ عناصر گفتمانی مفوضه, همچون تفویض امور جهان به ائمه و توانایی ها و دانش خارق العاده ی امامان, چنین برمی آید که بصائر الدرجات در هم انطباقی با شاخصه های گفتمانی مفوضه مفصل بندی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیامیان گرجی، زهیر، موسوی سیانی، سعید، و دالوندی، محمدباقر. (1396). تحلیل گفتمانی میراث حدیثی شیعه؛ مبانی و نتایج مطالعه ی موردی: بصائر الدرجات صفار قمی. مطالعات تاریخ اسلام، 9(35 )، 63-90. SID. https://sid.ir/paper/221414/fa

    Vancouver: کپی

    صیامیان گرجی زهیر، موسوی سیانی سعید، دالوندی محمدباقر. تحلیل گفتمانی میراث حدیثی شیعه؛ مبانی و نتایج مطالعه ی موردی: بصائر الدرجات صفار قمی. مطالعات تاریخ اسلام[Internet]. 1396؛9(35 ):63-90. Available from: https://sid.ir/paper/221414/fa

    IEEE: کپی

    زهیر صیامیان گرجی، سعید موسوی سیانی، و محمدباقر دالوندی، “تحلیل گفتمانی میراث حدیثی شیعه؛ مبانی و نتایج مطالعه ی موردی: بصائر الدرجات صفار قمی،” مطالعات تاریخ اسلام، vol. 9، no. 35 ، pp. 63–90، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button