Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,267
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای طبقه بندی علوم از دیدگاه فخرالدین رازی و شمس الدین آملی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 65

چکیده

 چکیده: طبقه بندی علوم, علاوه بر سهولت در کارهای علمی, نوعی نظم فکری در محقق ایجاد می کند و حدود و میزان هر علم را مشخص می سازد و به ترسیم هندسه علوم در تمدن اسلامی یاری می رساند. به همین سبب, در جامعه علمی اسلام همواره بر این اصل تاکید شده است. فخرالدین رازی, متکلم اشعری مذهب سده ششم هجری قمری, با تالیف کتاب جامع العلوم به طبقه بندی علوم توجه داشته است و با مطرح کردن شاخه های فرعی علوم به عنوان علومی مستقل در طبقه بندی خود, نگرش جدیدی از علم را ارائه نموده و طبقه بندی او الگوی بسیاری از دانشمندان پس از وی قرار گرفته است. شمس الدین آملی, مدرس شیعه مذهب سده هشتم هجری قمری, در کتاب نفایس الفنون به طبقه بندی علوم پرداخت و همانند فخرالدین رازی در طبقه بندی خود علوم جدیدی را مطرح نمود و با درهم شکستن طبقه بندی های سنتی علوم, رویکرد نوینی در تاریخ علم به دست داد. طبقه بندی های مذکور دارای نقاط اشتراک و افتراقی, هم در نوع نگرش به علم, و هم در ترتیب رده بندی علوم هستند. در جریان این بررسی, ضمن مقایسه این دو طبقه بندی با یکدیگر, تاثیر و اهمیت دیدگاه های فکری - کلامی و شرایط تاریخی این دانشمندان در طبقه بندی علوم و ارائه طبقه بندی های متفاوت در تاریخ علم بیان خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزائیلی، محمدباقر، منتظرالقائم، اصغر، و میرجعفری، حسین. (1391). بررسی مقایسه ای طبقه بندی علوم از دیدگاه فخرالدین رازی و شمس الدین آملی. مطالعات تاریخ اسلام، 4(13)، 37-65. SID. https://sid.ir/paper/221417/fa

    Vancouver: کپی

    خزائیلی محمدباقر، منتظرالقائم اصغر، میرجعفری حسین. بررسی مقایسه ای طبقه بندی علوم از دیدگاه فخرالدین رازی و شمس الدین آملی. مطالعات تاریخ اسلام[Internet]. 1391؛4(13):37-65. Available from: https://sid.ir/paper/221417/fa

    IEEE: کپی

    محمدباقر خزائیلی، اصغر منتظرالقائم، و حسین میرجعفری، “بررسی مقایسه ای طبقه بندی علوم از دیدگاه فخرالدین رازی و شمس الدین آملی،” مطالعات تاریخ اسلام، vol. 4، no. 13، pp. 37–65، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221417/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا