مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شعر منظوم و نثر شاعرانه در زبان های هندواروپایی

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 165

چکیده

 زبان شناسی تطبیقی برای شناخت زبان ها دو روش مشخص دارد: روش رده شناختی و روش تکوینی. هدف روش نخست تثبیت ویژگی های همگانی زبان ها و هدف روش تکوینی, تدوین تاریخ زبان هاست.زبان شناس تطبیقی برای هر زبانی یک اصل مسلم و یک فرض دارد. اصل مسلم نزد ایشان مشابهت های بسیار زبان هاست که نمی توان آنها را حمل بر اتفاق یا وام گیری کرد. فرض آنان بر این است که این زبان ها از یک اصل مشترکی منشا گرفته اند و اختلافات کنونی میان آنها نتیجه تحولی است که زبان های هر گروه, پس از جدایی از نیای اصلی, پذیرفته اند. بررسی زبان ها از طریق روش تطبیقی, بازسازی ویژگی های بنیادی دستور و واژگان زبان فرضی را ممکن می سازد, که این خود آغازی برای توصیف تاریخی زبان های وابسته است. بر اساس مطالعات زبان شناسی تطبیقی, زبان دارای دو بعد است, یکی توصیفی, یعنی بعد زبانی و دیگری هنری و شعری. بعد زبانی به دنبال عاملی است که یک پیام زبانی را به یک اثر هنری تبدیل می کند.مقایسه الگوهای شاخص در زبان های هندواروپایی امکان باسازی زبان ها را تا رسیدن به زبان مشترک اصلی, نیز شناخت ویژگی های شعر منظوم و نثر شاعرانه را فراهم می سازد. بر اساس این مقایسه می توان دریافت که در جوامع سنتی هندواروپایی, زبان شاعرانه در صلاحیت متخصصانی بوده است که انگیزه شاعری داشته, اما جز سرودن شعر, وظایف دیگری از نوع موبدی, پیشگویی و مداحی را نیز عهده دار بوده اند. اصطلاحات بازمانده در برخی از شاخه های زبانی این خانواده, هم در بعد واژه ها و هم در چهارچوب وظایف و خویشکاری های شاعران, در شرق و غرب یکسان است و از خلال این مشترکات می توان هم از پایگاه اجتماعی شاعر آگاه شد و هم اصطلاحات مربوط به شعر را در شاخه های زبانی خانواده هندواروپایی باز شناخت.در گفتار پیش رو کوشش شده است با تاکید بر شاخه هندوایرانی زبان ها, زبان شعری و شکل آغازین آن بر اساس داده های موجود باسازی و توصیف شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرفخرایی، مهشید. (1394). شعر منظوم و نثر شاعرانه در زبان های هندواروپایی. زبان شناخت، 6(2 )، 145-165. SID. https://sid.ir/paper/221861/fa

    Vancouver: کپی

    میرفخرایی مهشید. شعر منظوم و نثر شاعرانه در زبان های هندواروپایی. زبان شناخت[Internet]. 1394؛6(2 ):145-165. Available from: https://sid.ir/paper/221861/fa

    IEEE: کپی

    مهشید میرفخرایی، “شعر منظوم و نثر شاعرانه در زبان های هندواروپایی،” زبان شناخت، vol. 6، no. 2 ، pp. 145–165، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221861/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button