مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

837
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

381
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجه ای پژوهشی و اعتبارسنجی آن

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 59

چکیده

 هدف این پژوهش, واکاوی افتخار سازمانی و طراحی سنجه ای پژوهشی برای آن است. در گام اول, با مرور ادبیات پژوهش, انجام مصاحبه های عمیق میدانی با 30 نفر از صاحبنظران و استفاده از روش کدگذاری و مقوله بندی, سازه افتخار واکاوی گردید. در گام دوم, با طراحی پرسشنامه محقق ساخته و توزیع 130عدد از آن در بین نمونه آماری, اعتبار سنجه افتخار از طریق بررسی ارتباط آن با تعهد سازمانی, بی تفاوتی سازمانی, رضایت شغلی و هویت سازمانی ارزیابی شد. این متغیرها به این دلیل انتخاب شده اند که در مطالعات مشابه خارجی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و ارتباط قویتری با مفهوم افتخار داشته و این سازه را بهتر تبیین می کنند. نتایج فرایند کدگذاری, مقوله بندی و تطبیق مستمر مصاحبه های بدست آمده نشان داد که افتخار سازمانی شامل شش بعد افتخار به سازمان, افتخار به واحد سازمانی, افتخار به شغل, افتخار به مدیر, افتخار به همکاران و افتخار به مشتریان است. نتایج آزمون همبستگی برای اعتبارسنجی سازه افتخار نشان داد که افتخار با تعهد سازمانی (با ضریب همبستگی 311/0), رضایت شغلی (با ضریب همبستگی 353/0) و هویت سازمانی (با ضریب همبستگی 446/0) رابطه مثبت معنادار و با بی تفاوتی سازمانی (با ضریب همبستگی 279/0-) رابطه منفی معناداری دارد. با توجه به نتایج آزمون تحلیل مسیر, افتخار بیشترین تأثیر را به ترتیب بر هویت سازمانی, رضایت شغلی, تعهد سازمانی و بی تفاوتی سازمانی داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، علی، دانایی فرد، حسن، خائف الهی، احمدعلی، و فروزنده، لطف اله. (1396). واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجه ای پژوهشی و اعتبارسنجی آن. پژوهش های مدیریت عمومی، 10(35 )، 35-59. SID. https://sid.ir/paper/222117/fa

    Vancouver: کپی

    نوری علی، دانایی فرد حسن، خائف الهی احمدعلی، فروزنده لطف اله. واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجه ای پژوهشی و اعتبارسنجی آن. پژوهش های مدیریت عمومی[Internet]. 1396؛10(35 ):35-59. Available from: https://sid.ir/paper/222117/fa

    IEEE: کپی

    علی نوری، حسن دانایی فرد، احمدعلی خائف الهی، و لطف اله فروزنده، “واکاوی افتخار سازمانی: طراحی سنجه ای پژوهشی و اعتبارسنجی آن،” پژوهش های مدیریت عمومی، vol. 10، no. 35 ، pp. 35–59، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222117/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button