مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

846
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انسان آرزوها و خدا به مثابه فراسوی هستی: رو به رویی فلسفه «خدابنیاد» و «دیگری بنیاد» با «ذهن بنیادی»

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 134

چکیده

 این مقاله به بررسی این پرسش پرداخته است که آیا خدابنیادی, موضوع نقد مدرنیته, می تواند با طرح پرسش «امکان اخلاقی خدا؟» به موضعی برای نقد مدرنیته تبدیل شود و با به چالش کشیدن «انسان آرزوها» تعبیر میشل فوکو از سوژه مدرن از طریق تفسیر معنوی هستی, آرزوهایی انسانی برای او بخواهد؟ مقاله حاضر, برای پرتوافکندن بر این پرسش, ضمن فراهم آوردن بحثی کوتاه پیرامون محل اصلی نزاع بین فلسفه های سوژه و فلسفه های قرن بیستم, از چهار منزل گاه عبور کرده است. نخست, به سه نقاد رادیکال, «خدای قوی مردمان ضعیف», مارکس, فروید, و نیچه پرداخته است تا هم زبان با ریکور نتیجه بگیرد که بی عبور از نقد آنان نمی توان خداباوری را در دنیای مدرن حفظ کرد. سپس, به دیالکتیک ویژه روشن گری آدورنو, یعنی «هرکس به خدا معتقد است, نمی تواند به خدا معتقد باشد», پرداخته است تا نشان دهد او از مفهوم یهودی نام خدا, که در آن نیازهای انسانی می توانند درک شوند, به مثابه الگویی فلسفی استفاده می کند و از این روست که امکانی که با نام الهی ارائه می شود به دست هرکسی که اعتقاد ندارد هم می تواند حفظ شود. مقاله, سپس, به فلسفه «دیگری بنیاد» لویناس کوچ کرده است تا نشان دهد که او گرچه مفهوم مدرن ذهن بنیادی را به نقد می کشد, ولی به جای این که یک مفهوم جدید از ذهن بنیادی تدارک ببیند, تلاش می کند شرایط امکان اخلاقی سوژه را ازطریق حضور اخلاقی خدا توضیح دهد. ایده اصلی او این است که نشان دهد چگونه ما ازطریق واکنش و توجه به دیگری و جذب کردن مسوولیت انکارناپذیری که مقدم بر ذهنیت ماست وجود پیدا می کنیم و ازهمین روست که لویناس خدا را «دیگری هستی» می نامد.آخرین بخش مقاله, به هابرماس پرداخته و نشان داده است که در گرایشات مذهبی نسل اول فرانکفورت, چهار عنصر اصلی حضور دارد: احیاگر یادآور, اتوپیایی, مکاشفه ای, و رهایی بخش. این جنبه ها کم وبیش در نسل دوم فرانکفورت و در نظریات برجسته ترین نماینده آن, هابرماس, نیز حضور دارد. مباحث همه قسمت های مقاله پشتوانه این نتیجه قرار گرفته اند که امروزه پس از قریب به سه قرن تجربه سوژه شناسا و به خلوت خانه ها رفتن نام خدا, اگر بخواهیم به زبان هراکلیتوس سخن بگوییم, نه سوژه همان سوژه مدعی است و نه نام خدا هم چنان در چنگ نگاهبانانش اسیر است. پس, ضرورت دارد که رابطه ناتاریخی و مکانیکی سوژه و نام خدا را از دو شکل سپری شده سنتی و مدرن آن عبور دهیم تا شرایط امکان تاسیس نظریه ای دیگر فراهم شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مصباحیان، حسین. (1391). انسان آرزوها و خدا به مثابه فراسوی هستی: رو به رویی فلسفه «خدابنیاد» و «دیگری بنیاد» با «ذهن بنیادی». جستارهای فلسفه دین، 1(1)، 119-134. SID. https://sid.ir/paper/222391/fa

    Vancouver: کپی

    مصباحیان حسین. انسان آرزوها و خدا به مثابه فراسوی هستی: رو به رویی فلسفه «خدابنیاد» و «دیگری بنیاد» با «ذهن بنیادی». جستارهای فلسفه دین[Internet]. 1391؛1(1):119-134. Available from: https://sid.ir/paper/222391/fa

    IEEE: کپی

    حسین مصباحیان، “انسان آرزوها و خدا به مثابه فراسوی هستی: رو به رویی فلسفه «خدابنیاد» و «دیگری بنیاد» با «ذهن بنیادی»،” جستارهای فلسفه دین، vol. 1، no. 1، pp. 119–134، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222391/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button