مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,171
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اسلام و هندوئیزم؛ تحقیق در مبانی مشترک دو فرهنگ

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 61

چکیده

 دو تمدن ایران و هند, سابقه ای دیرپا در تاریخ آسیا دارند. بررسی تطبیقی ریگ ودا و اوستا به وضوح این معنا را نشان می دهد. باورها, آیین ها, اساطیر مشترک و نیز تجلی آنها در هنر و معماری ایران پیش از اسلام, خاستگاه مشترک دو تمدن را, به ویژه با توجه به پیشینه مشترک آریایی بودن دو قوم اثبات می کند.حضور اسلام در ایران, دامنه گسترش این دین را تا مرزهای هند وسعت بخشید و هندوان از این طریق با اسلام آشنا شدند. خارج از حضور سیاسی و بعضا, نظامی مسلمانان که در سال 1193 میلادی به فتح دهلی توسط قطب الدین ایبک انجامید, تبادل فرهنگی میان دو تمدن ایرانی - اسلامی با تمدن هندی بسیار وسیع و گسترده بوده است. در این میان رویکردهای عرفانی و صوفیانه, به ویژه پس از حضور خواجه معین الدین و میرسیدعلی همدانی, شاگرد علاالدوله سمنانی, یکی از مهمترین حلقه های اتصال این دو تمدن بوده آن چنان که داراشکوه متاثر از همین ارتباط بسیار عمیق, اوپانیشادها را «کتاب مکنون» خواند و تاویل آن را تاویل قرآن شمرد.این مقاله از نسبت های وسیع فکری میان دو تمدن بزرگ آسیایی, یعنی تمدن اسلامی و هندی, صرفا به مقوله وحدت وجود خواهد پرداخت؛ امری که تجلی گسترده آن در مواردی سبب گردید فرق عرفانی و حکمای مسلمان هندی از گرایش به وحدت وجود اجتناب کنند تا مرز آیینی و اعتقادی خود با هندوئیزم مبتنی بر اوپانیشادها (به ویژه, مکتب فلسفی و دانتا) را روشن و مشخص سازند. مبنای مقاله تبیین وجوه مشترکی در اسلام و هندوئیزم است که مسالمت و تفاهم وسیع این دو آیین در هند را رقم زد و حتی به ظهور مشاربی چون «دین الهی» توسط اکبر (1014-963 ق / 1605-1556 م), سومین پادشاه گورکانی, انجامید, و نیز تاکید بر این معنا که تلاش در جهت ایجاد اختلاف میان هندو و مسلمان به عنوان بخش اعظم هویت آسیایی کاملا سیاسی, و به ویژه انگلیسی, بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بلخاری قهی، حسن. (1390). اسلام و هندوئیزم؛ تحقیق در مبانی مشترک دو فرهنگ. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، 1(1)، 37-61. SID. https://sid.ir/paper/222401/fa

    Vancouver: کپی

    بلخاری قهی حسن. اسلام و هندوئیزم؛ تحقیق در مبانی مشترک دو فرهنگ. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)[Internet]. 1390؛1(1):37-61. Available from: https://sid.ir/paper/222401/fa

    IEEE: کپی

    حسن بلخاری قهی، “اسلام و هندوئیزم؛ تحقیق در مبانی مشترک دو فرهنگ،” مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، vol. 1، no. 1، pp. 37–61، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا