مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,995
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 فهم ابعاد و زوایای پدیده ارتباطات و رسانه, به مثابه یکی از تجلیات دنیای جدید و به روایتی علت موجده تحولات تاریخی و اجتماعی و صورت بندی های فرهنگی, نیازمند مفهوم سازی و نظریه پردازی است. حضور و گستردگی وسایل ارتباط جمعی در سپهر عمومی و انباشت نشانه ها و تصاویر رسانه ای در همه عرصه های زندگی, چون اقتصاد و سیاست و فرهنگ و تولید و توزیع معانی, به رسانه ای شدن فرهنگ, سیاست, و اجتماع منتهی شده است. توجه به این نکته ضروری است که از مهم ترین مشخصه های تعیین کننده موفقیت در ارتباطات شناخت عناصر ارتباطی و عوامل موثر بر این عناصر است. در این مقاله, که هدف آن «بررسی عوامل موثر بر عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم»است, ابتدا, در چهارچوبی مفهومی و با هدف کسب شناختی نسبتا مجمل, به معرفی هریک از عناصر خواهیم پرداخت و در ادامه, ضمن احصاء آیات مرتبط با این عناصر, با استفاده از روش «دلفی» عوامل موثر منتخب را به مثابه مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عناصر ارتباطی از نظر قرآن کریم تبیین و درنهایت, الگوی هنجاری ارتباطات از نگاه قرآن کریم را بر این اساس ترسیم می کنیم. نتایج تحقیق, بر اساس الگوی هنجاری ارتباطات قرآن کریم, تاثیرپذیری «عنصر فرستنده» از چهار عامل اصل فطرت, تفاوت پیش زمینه ها, ویژگی های شخصیتی و پایگاه اجتماعی, «عنصر پیام» از عوامل تکرار پیام, تعدد پیام رسان, و قالب های پیام, «عنصر کانال» از عامل ابزارهای انتقال پیام, و «عنصر گیرنده», علاوه بر چهار مورد تاثیر گذار بر عنصر فرستنده, از چهار عامل ظرفیت درونی, آزادی در انتخاب پیام, تنوع زیستی, و تعدد نیازها را, به منزله مهم ترین عوامل تاثیرگذار, تایید کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسکندری، علی، و چابکی درزآبی، رامین. (1391). عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، 2(2)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/222416/fa

    Vancouver: کپی

    اسکندری علی، چابکی درزآبی رامین. عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)[Internet]. 1391؛2(2):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/222416/fa

    IEEE: کپی

    علی اسکندری، و رامین چابکی درزآبی، “عوامل موثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم،” مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، vol. 2، no. 2، pp. 1–24، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/222416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button