مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,127
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,079
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل برنامه های مداخلاتی پرورش خلاقیت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه: خلاقیت نقش مهمی در زندگی افراد دارد و بدون آن پیشرفت و تغییر در زندگی معنایی ندارد. توانایی خلاق افراد به ویژه در دنیای متغییر کنونی ضرورتی انکار ناپذیر است. هدف: تلاش های زیادی برای پرورش خلاقیت صورت گرفته و نتایج متفاوتی حاصل شده است. تعیین میزان اثر کلی این آموزش ها و در صورت لزوم بررسی زیر مولفه ها و سایر متغیرهای اثرگذار در این روند, در پژوهش حاضر بررسی می شود. این مطالعه به فراتحلیل برنامه های مداخلاتی جهت پرورش خلاقیت پرداخته است.روش پژوهش: در راستای هدف پژوهش, با واژه خلاقیت و تکنیک های پرورش آن, به جستجوی بانک های اطلاعاتی و مجلات و پایان نامه ها پرداخته شد و با توجه به ملاک های خاصی, تعداد 28 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات لازم از آنها استخراج شد و با نرم افزار CMV.2 مورد فراتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: در کل اندازه اثر 0.789 بر مبنای مدل تصادفی به دست آمد که نشان از اثربخشی زیاد مداخلات خلاقیت دارد. همچنین با توجه به میزان آماره Q(df=27)=221.481 که در سطح P<0.0001 معنادار است دلالت بر عدم یکسانی پژوهش ها و وجود متغیرهای تعدیل گر دارد, بر همین اساس متغیرهای مختلفی چون سن, جنس, مدت زمان آموزش, تکنیک آموزشی, نوع ابزار مورد استفاده و... به کمک آزمون های آماری آنوا و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت.نتیجه گیری: در مجموع می توان به اثر بخشی آموزش تکنیک های خلاقیت اطمینان حاصل کرد. اما در بررسی نقش تعدیلی متغیرهای مختلف, نتایج معناداری که بر اثر این متغیرها حاصل شده باشد به دست نیامد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، تورج، واحدی، شهرام، و احراری، غفور. (1394). فراتحلیل برنامه های مداخلاتی پرورش خلاقیت. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(3)، 1-32. SID. https://sid.ir/paper/223401/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی تورج، واحدی شهرام، احراری غفور. فراتحلیل برنامه های مداخلاتی پرورش خلاقیت. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1394؛5(3):1-32. Available from: https://sid.ir/paper/223401/fa

    IEEE: کپی

    تورج هاشمی، شهرام واحدی، و غفور احراری، “فراتحلیل برنامه های مداخلاتی پرورش خلاقیت،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 5، no. 3، pp. 1–32، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا