Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

987
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی تاثیرات طرح هندسی و وضعیت ترافیک بر تخلفات عابران پیاده در تقاطع های چراغ دار شهری

صفحات

 صفحه شروع 401 | صفحه پایان 424

چکیده

 یکی از مهم ترین دلایل تصادفات عابران پیاده در تقاطع های چراغ دار شهری, تخلفات آن ها در عبور از چراغ قرمز عابر پیاده است. لذا بررسی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر تخلفات عابران پیاده همواره دغدغه فعالان حوزه ایمنی ترافیک بوده است. هدف این مطالعه, ارزیابی عوامل بیرونی تاثیرگذار بر تخلفات عابران پیاده, به خصوص عوامل مرتبط با طرح هندسی و ترافیک است. رفتار 1590 عابر پیاده در 10 گذرگاه از 6 تقاطع در شهر مشهد مقدس, تصویربرداری شد و تاثیر 15 متغیر منحصربه فرد در مورد هر عابر پیاده مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل اطلاعات با کمک نرم افزار آماری SPSS و به روش رگرسیون لجستیک دووجهی صورت گرفت. در پایان, متغیرهای تعداد عابران پیاده هم سمت, تعداد عابران پیاده متخلف هم سمت, زمان انتظار عابر پیاده, سرفاصله زمانی بین وسایل نقلیه, طول گذرگاه, عرض جداکننده میانی و مدت زمان چراغ قرمز عابر پیاده بر تصمیم عابران پیاده برای احترام به چراغ قرمز یا تخلف در برابر آن, تاثیرگذار تشخیص داده شد. بر این اساس با افزایش تعداد عابران پیاده, احتمال تخلف به نسبت 7/20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل, در صورت افزایش تعداد عابران پیاده متخلف, احتمال تخلف با افزایش به نسبت 4/81 درصدی مواجه می شود. افزایش یک واحدی در متغیرهای زمان انتظار عابر پیاده, طول گذرگاه و عرض جداکننده میانی باعث کاهش تخلفات (به ترتیب %2/13, %5/18 و %6/14) و افزایش یک واحدی در متغیرهای سرفاصله زمانی بین وسایل نقلیه و مدت زمان چراغ قرمز موجب افزایش تخلفات (به ترتیب %8/17 و %8/2) خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشاری، ابوالفضل، و آیتی، اسماعیل. (1398). ارزیابی تاثیرات طرح هندسی و وضعیت ترافیک بر تخلفات عابران پیاده در تقاطع های چراغ دار شهری. مهندسی حمل و نقل، 11(2 (پیاپی 43) )، 401-424. SID. https://sid.ir/paper/223857/fa

    Vancouver: کپی

    افشاری ابوالفضل، آیتی اسماعیل. ارزیابی تاثیرات طرح هندسی و وضعیت ترافیک بر تخلفات عابران پیاده در تقاطع های چراغ دار شهری. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 43) ):401-424. Available from: https://sid.ir/paper/223857/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل افشاری، و اسماعیل آیتی، “ارزیابی تاثیرات طرح هندسی و وضعیت ترافیک بر تخلفات عابران پیاده در تقاطع های چراغ دار شهری،” مهندسی حمل و نقل، vol. 11، no. 2 (پیاپی 43) ، pp. 401–424، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223857/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا