مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی(ج. ا. ا) براطلافرینی کاربران

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 135

چکیده

 هدف: بررسی نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اطلافرینی کاربران. روش شناسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش پیمایشی– تحلیلی انجام شد. براساس جدول مورگان (با80% ضریب اطمینان) از میان 320 نفر از کتابداران کتابخانه ملی, 94 نفر با نمونه گیری تصادفی ساده به منظور تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند که درنهایت 92 نفر پرسشنامه ها را تکمیل کردند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوایی نشان داد که متخصصان در روش کیفی, روایی محتوایی را تأیید کردند و در بخش کمّی, ضریب نسبی روایی محتوایی برای هر یک از پرسش ها بالاتر از 49/0 گزارش شد. همچنین شاخص روایی محتوایی برای پرسشنامه نیز برابر 92/0 بوده است. پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 97/0 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی میانگین و آمار استنباطی آزمون تی تک متغیری» بهره گرفته شد. یافته ها: با توجه به نظر کتابداران نقش مؤلفه های محصولات اطلاعاتی بر اطلافرینی کاربران (61%), محصولات اطلاعاتی بر راه اندازی پیشه های اطلافرینی (62%), زیرساخت های اطلاعاتی و فناورانه بر اطلافرینی کاربران (64%), و زیرساخت های فناورانه بر راه اندازی حرفه های اطلاعاتی (66%) است که همگی بیانگر آن است که معرفی محصولات اطلاعاتی توسط کتابداران بر اطلافرینی کاربران تا حد زیادی (در حدود 63%) نقش دارند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت کتابخانه ها به عنوان کانون فرهنگی-آموزشی در اشاعه فرهنگ کارآفرینی و کار اطلاعاتی باید کتابداران طوری آموزش داده شوند که بتوانند کاربران را با فناوری های روز آشنا کنند و کار با اطلاعات و نحوه استفاده و ارائه و عرضه اطلاعات و محصولات اطلاعاتی را به آنها آموزش دهند تا به اشتغال زایی و ایجاد کسب وکار الکترونیک و درنهایت درآمدزایی مستقل برای کاربران کتابخانه ها منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوگچی، زهره، اباذری، زهرا، میرحسینی، زهره، و حریری، نجلا. (1398). نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی(ج. ا. ا) براطلافرینی کاربران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، 30(1 (پیاپی 117) )، 116-135. SID. https://sid.ir/paper/224269/fa

    Vancouver: کپی

    دوگچی زهره، اباذری زهرا، میرحسینی زهره، حریری نجلا. نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی(ج. ا. ا) براطلافرینی کاربران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)[Internet]. 1398؛30(1 (پیاپی 117) ):116-135. Available from: https://sid.ir/paper/224269/fa

    IEEE: کپی

    زهره دوگچی، زهرا اباذری، زهره میرحسینی، و نجلا حریری، “نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی(ج. ا. ا) براطلافرینی کاربران،” مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات)، vol. 30، no. 1 (پیاپی 117) ، pp. 116–135، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224269/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا