مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 250

کلیدواژه

پارادایم دینی (اسلامی)Q1

چکیده

 تخریب منابع طبیعی از پارادایم انسان مدرن ناشی می شود, زیرا, در سایه قدرتی که از فنّاوری ها و سنت شکنی های جاهلانه بدست آورد, آن ها را ابزار تحقق اهداف خود ساخت که پیامد آن, بحران های زیست محیطی است. بنابراین تلاش برای رفع این بحران ها باید از اصلاح پارادایم آغاز شود. در این بررسی, از روش اسنادی برای مرور و نقد اسناد آموزش صیانت منابع طبیعی و از روش تبیینی برای توصیف چرایی و ضرورت تبیین پارادایم دینی (اسلامی) در آموزش صیانت از منابع طبیعی استفاده گردید. تبیین هستی شناسی, شناخت شناسی, روش شناسی, انسان شناسی و ارزش شناسی پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی مهم ترین یافته های این مطالعه می باشند. اگر چه راه های گوناگون برای پیشگیری بحران های عرصه های منابع طبیعی توصیه می شود, امّا محققّان و برنامه ریزان بر این باورند که اتکاء صِرف بر توصیه های فنّی, چاره ساز نیست. زیرا این بحران ها نشانه ی فاجعه ای بزرگتر یعنی پارادایم های مبتنی بر دوری انسان از مبداء و خالق هستی است. لذا نیازمند پارادایم دینی برای آموزش صیانت از منابع طبیعی با لحاظ داشتن "دانش ماوراء الطبیعه", " دانش علمی/ تحلیلی" و "دانش و اخلاق قدسی" هستیم که می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و مسئولان منابع طبیعی کشور قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، علی اصغر، و شاه ولی، منصور. (1398). پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی. مجلس و راهبرد، 26(97 )، 227-250. SID. https://sid.ir/paper/224945/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی علی اصغر، شاه ولی منصور. پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی. مجلس و راهبرد[Internet]. 1398؛26(97 ):227-250. Available from: https://sid.ir/paper/224945/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر قاسمی، و منصور شاه ولی، “پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی،” مجلس و راهبرد، vol. 26، no. 97 ، pp. 227–250، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/224945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button