مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,063
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازدهی آموزش در ایران: کاربردی از کوهورت سنی و روش داده‏ های شبه ‏پانلی

نویسندگان

 علمی زهرا (میلا) | نیک بین طاهره | موتمنی مانی | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 170

چکیده

 آموزش و پرورش به عنوان یک پدیده اجتماعی موثر, نقش مهمی در تحقق اهداف فرهنگی, اجتماعی, سیاسی و اقتصادی دارد. با توجه به اهمیت آموزش بر درآمد, تاکنون مطالعات متعددی در زمینه برآورد بازدهی آموزش انجام شده است که تنها تعداد معدودی به مساله ی تورش در برآوردها توجه کرده اند. در برازش مقطعی, بدون توجه به متغیر ناهمگنی توانایی و انگیزه فردی, به‏کارگیری روش حداقل مربعات معمولی, سبب تورش مثبت در برآورد بازدهی آموزش شده است. در این مطالعه, برای کاهش تورش در تخمین, از روش شبه پانل برای برآورد بازده آموزش در ایران استفاده شده است. داده‏های شبه پانل, با داده‏سازی به روش کوهورت و تکرار مقطع, با استفاده از ریزداده‏های طرح هزینه درآمد خانوار شهری مرکز آمار ایران در سال‏های 1370 تا 1391 ساخته شد. افراد هدف مورد مطالعه از این طرح, شاغلینی بودند که در فاصله سال‏های 1316 تا 1360 متولد شده‏ بودند. نتایج حاصل از برآورد الگو شبه پانلی نشان داد که آموزش تاثیر مثبت و معنی داری بر درآمد دارد. نرخ نسبتا بالای بازدهی آموزش نشان می‏دهد که سرمایه‏گذاری در آموزش دارای توجیه اقتصادی است؛ لذا سیاست‏گذاران باید به توسعه‏ی آن اهتمام ورزند. هم‏چنین بازدهی آموزشی مردان بیش از زنان است که این به دلیل ساختار بازار کار ایران و وجود تفکیک جنسیتی مشاغل و حضور زنان کم سواد در مشاغل خدماتی و زنان تحصیل‏کرده آموزش عالی در بخش‏های آموزشی و بهداشتی است. نتیجه دیگر این‏که, رابطه ی سال‏های سن و درآمد افراد U وارونه بوده ‏است؛ یعنی با افزایش سن ابتدا درآمد افزایش می‏یابد؛ اما بعد رسیدن به نقطه‏ی حداکثری, دیگر انتظار نمی رود که افزایش سن به افزایش درآمد منتهی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علمی، زهرا (میلا)، نیک بین، طاهره، و موتمنی، مانی. (1396). بازدهی آموزش در ایران: کاربردی از کوهورت سنی و روش داده‏ های شبه ‏پانلی. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، 6(22 )، 145-170. SID. https://sid.ir/paper/226486/fa

    Vancouver: کپی

    علمی زهرا (میلا)، نیک بین طاهره، موتمنی مانی. بازدهی آموزش در ایران: کاربردی از کوهورت سنی و روش داده‏ های شبه ‏پانلی. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)[Internet]. 1396؛6(22 ):145-170. Available from: https://sid.ir/paper/226486/fa

    IEEE: کپی

    زهرا (میلا) علمی، طاهره نیک بین، و مانی موتمنی، “بازدهی آموزش در ایران: کاربردی از کوهورت سنی و روش داده‏ های شبه ‏پانلی،” مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، vol. 6، no. 22 ، pp. 145–170، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/226486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button