مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر نگرش، افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 99

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تبیین اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر نگرش, افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه می باشد. بدین منظور, در یک طرح آزمایشی با اندازه گیری مکرر, 36 بیمار با تشخیص وابستگی به شیشه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایشی طی 12 جلسه دو ساعته به صورت انفرادی تحت درمان قرار گرفت. آزمودنی های هر دو گروه توسط مصاحبه ساخت یافته شخصیت (SCID), پرسشنامه نگرش نسبت به مواد, افسردگی بک و پرسشنامه بهر هیجانی, قبل از شروع درمان (مرحله ارزیابی), جلسه ششم, دوازدهم و 90 روز پس از پایان درمان مورد ارزیابی قرار گرفت. گروه کنترل در این مدت درمان روان شناختی دریافت نکرد. داده ها به کمک آزمون t همبسته, روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آنالیز واریانس دو طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر طبق داده ها و یافته ها, از نظر متغیرهای پژوهش بین میانگین های دو گروه آزمایشی و کنترل در مرحله پیگیری تفاوت معنادار آماری وجود دارد. یعنی, در مرحله پیگیری گروهی که از درمان شناختی رفتاری برخوردار بودند در مقایسه با گروه کنترل که درمانی دریافت نکردند, تغییر نگرش, افسردگی و خلق عمومی از خود نشان دادند و فرضیه های پژوهش تایید شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت های شناختی رفتاری تغییر نگرش, کاهش افسردگی و بهبود خلق عمومی را در پی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تاجری، بیوک، احدی، حسن، و جمهری، فرهاد. (1390). اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر نگرش, افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(5)، 81-99. SID. https://sid.ir/paper/227513/fa

    Vancouver: کپی

    تاجری بیوک، احدی حسن، جمهری فرهاد. اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر نگرش, افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1390؛2(5):81-99. Available from: https://sid.ir/paper/227513/fa

    IEEE: کپی

    بیوک تاجری، حسن احدی، و فرهاد جمهری، “اثربخشی آموزش مهارت های شناختی رفتاری بر نگرش, افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 2، no. 5، pp. 81–99، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button