Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی و مقایسه آموزش مهارت های اجتماعی به دو گروه کودکان و کودکان و مادرانشان در کاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف, اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی به دوگروه کودکان وکودکان و مادرانشان درکاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان در آن ها است. روش نمونه گیری هدفمند است که از بین 6 مدرسه ناحیه 4 آموزش و پرورش شیراز, 2 مدرسه که از لحاظ آموزشی, فرهنگی و طبقه اجتماعی همتا بودند, انتخاب و دانش آموزان کلاسهای چهارم و پنجم (300 نفر) با استفاده از مقیاس احساس تنهایی کودکان آشر و پرسشنامه پذیرش همسالان سنجیده شدند, 65 نفرکه بالاترین نمرات را در مقیاس احساس تنهایی و پایین ترین نمرات را درپذیرش همسالان بدست آوردند انتخاب, و به طور تصادفی در سه گروه (دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند, در این مطالعه شبه آزمایشی, کودکان هر دو گروه به مدت هشت جلسه یک ساعته مورد آموزش قرارگرفتند, در گروه کودکان و مادران, مادران نیز در شش جلسه یک ساعته جداگانه مورد آموزش قرار گرفتند و از روند آموزش کودک خودآگاهی یافتند و در نهایت پس از اتمام جلسات, پس آزمون گرفته شد و از تحلیل کوواریانس در جهت آنالیز داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی به دوگروه کودکان و کودکان و مادرانشان در جهت کاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان در هر دوگروه بود, اما بررسی مقایسه ای اثربخشی دوگروه علی رقم اختلاف بالای میانگین دو گروه, معنادار نبود. عدم معناداری آماری در مقایسه دو گروه, به معنای عدم اهمیت بالینی در این حوزه نیست و نشان می دهد که والدین به خصوص مادران نقش بسیاری در آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان و ارتباط آن ها با همسالان داشته که این امر به نوبه خود احساس تنهایی درکودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علی چشمه علایی، مریم، فتح آبادی، جلیل، طهماسیان، کارینه، و دهقان فر، حمید. (1394). اثر بخشی و مقایسه آموزش مهارت های اجتماعی به دو گروه کودکان و کودکان و مادرانشان در کاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان. روشها و مدلهای روان شناختی، 6(19)، 61-80. SID. https://sid.ir/paper/227518/fa

    Vancouver: کپی

    علی چشمه علایی مریم، فتح آبادی جلیل، طهماسیان کارینه، دهقان فر حمید. اثر بخشی و مقایسه آموزش مهارت های اجتماعی به دو گروه کودکان و کودکان و مادرانشان در کاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1394؛6(19):61-80. Available from: https://sid.ir/paper/227518/fa

    IEEE: کپی

    مریم علی چشمه علایی، جلیل فتح آبادی، کارینه طهماسیان، و حمید دهقان فر، “اثر بخشی و مقایسه آموزش مهارت های اجتماعی به دو گروه کودکان و کودکان و مادرانشان در کاهش احساس تنهایی و افزایش پذیرش همسالان،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 6، no. 19، pp. 61–80، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227518/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا