مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملکرد اندام فوقانی دانش آموزان شنوا و کم شنوای شدید تا عمیق مادرزاد

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 71

چکیده

 با آنکه مشکل ارتباطی, عمده ترین نقص ناشی از کم شنوایی است, ممکن است مشکلات جسمی دیگری نیز با کم شنوایی همراه باشد. هدف این پژوهش, بررسی عملکرد اندام فوقانی در افراد کم شنوا با همسالان شنوای دختر و پسر با استفاده از YBT-UQ بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 80 دانش آموز شامل 40 دختر و پسر کم شنوای شدید تا عمیق مادرزاد (سن 2.77±18.10 و 2.56±17.95 سال) و 40 دختر و پسر شنوا (سن 0.60±17.55 و 0.56±17.60 سال) بود که به صورت غیرتصادفی هدفدار, از مدارس ناشنوایان و عادی مقطع دبیرستان استان گیلان به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. اطلاعات فردی, قد, وزن و سوابق پزشکی با استفاده از پرونده پزشکی دانش آموزان جمع آوری شد. از YBT-UQ برای ارزیابی عملکرد اندام فوقانی در زنجیره حرکتی بسته در سه جهت داخلی, تحتانی- خارجی و فوقانی- خارجی استفاده شد. برای مقایسه عملکرد گروه ها و جهت ها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و برای مقایسه اندام برتر و غیربرتر از آزمون t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد بین عملکرد اندام فوقانی برتر و غیربرتر در هیچ کدام از گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد (P³0.05). مقایسه چهار گروه نشان داد بین تمام گروه ها تفاوت معناداری وجود دارد که به ترتیب, گروه پسران شنوا, پسران کم شنوا, دختران شنوا و دختران کم شنوا عملکرد بهتری داشتند (P<0.05) و تنها تفاوت بین گروه دختران شنوا و دختران کم شنوا از لحاظ آماری معنادار نبود (P³0.05). با توجه به نتایج تحقیق حاضر, تفاوتی در اجرای این آزمون بین اندام فوقانی برتر و غیربرتر وجود ندارد, بنابراین می توان از این آزمون برای ارزیابی و تشخیص عضو آسیب دیده استفاده کرد. همچنین با توجه به نقص در عملکرد تعادلی پویای افراد کم شنوا و تاثیر جنسیت در بروز این اختلال و اهمیت اندام فوقانی در انجام دادن فعالیت های روزانه, طراحی و اجرای برنامه هایی با هدف بهبود در عملکرد در آنها ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسی ماجلان، علی، فراهانی، ریحانه، هلالات، زینب، و آقاله، علی. (1392). بررسی عملکرد اندام فوقانی دانش آموزان شنوا و کم شنوای شدید تا عمیق مادرزاد. طب ورزشی (حرکت)، 5(2)، 53-71. SID. https://sid.ir/paper/229341/fa

    Vancouver: کپی

    شمسی ماجلان علی، فراهانی ریحانه، هلالات زینب، آقاله علی. بررسی عملکرد اندام فوقانی دانش آموزان شنوا و کم شنوای شدید تا عمیق مادرزاد. طب ورزشی (حرکت)[Internet]. 1392؛5(2):53-71. Available from: https://sid.ir/paper/229341/fa

    IEEE: کپی

    علی شمسی ماجلان، ریحانه فراهانی، زینب هلالات، و علی آقاله، “بررسی عملکرد اندام فوقانی دانش آموزان شنوا و کم شنوای شدید تا عمیق مادرزاد،” طب ورزشی (حرکت)، vol. 5، no. 2، pp. 53–71، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229341/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button