مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد نظر شورای نگهبان در خصوص امکان ارسال مستقیم لوایح قضایی به مجلس

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 77

چکیده

 ابتکار قانون به عنوان مرحله مقدماتی طرح پیشنهادات در مجالس قانون گذاری با توجه به نوع رژیم سیاسی کشورها (ریاستی یا مجلسی) به طرق مختلفی اعمال می شود. چنین صلاحیتی در قانون اساسی ایران به موجب اصول «74» و «102» برای هیات وزیران و نمایندگان مجلس و شورای عالی استان ها پیش بینی شده است؛ اما در مورد لوایح قضایی مقرر در بند «2» اصل «158» قانون اساسی که تهیه آن ها در صلاحیت رییس قوه قضائیه می باشد, همواره این سوال وجود داشته است که آیا این دسته از لوایح به عنوان یک طریق مستقل ابتکار قانون در برابر لوایح قانونی مقرر در اصل «74» قانون اساسی می باشند, یا اینکه لوایح قانونی به عنوان مقسم لوایح قضایی بوده و لزوما به تصویب هیات وزیران نیازمند است.نظر شورای نگهبان مبنی بر عدم مغایرت مصوبه الحاق یک تبصره به ماده «3» قانون وظایف و اختیارات رییس قوه قضائیه با قانون اساسی سبب شد که رییس قوه قضائیه بتواند با گذشت مواعد مقرر قانونی, لایحه قضایی را مستقیما به مجلس ارسال کند که اعطای چنین صلاحیتی به این مقام, علاوه بر اینکه مغایر با اطلاق اصل «74» قانون اساسی و اصل «98» قانون اساسی مبنی بر لزوم بهره گیری از تفسیر قانون اساسی در جهت رفع ابهام موجود می باشد, موجب از بین رفتن تمرکز امور بودجه ای کشور و احیانا تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی بوده و از سوی دیگر هماهنگی لوایح قضایی با امور اجرایی کشور را از بین می برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الهام، غلامحسین، و ابریشم کش، محمدامین. (1393). نقد نظر شورای نگهبان در خصوص امکان ارسال مستقیم لوایح قضایی به مجلس. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 15(2 (پیاپی 40) )، 55-77. SID. https://sid.ir/paper/229412/fa

    Vancouver: کپی

    الهام غلامحسین، ابریشم کش محمدامین. نقد نظر شورای نگهبان در خصوص امکان ارسال مستقیم لوایح قضایی به مجلس. پژوهشنامه حقوق اسلامی[Internet]. 1393؛15(2 (پیاپی 40) ):55-77. Available from: https://sid.ir/paper/229412/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین الهام، و محمدامین ابریشم کش، “نقد نظر شورای نگهبان در خصوص امکان ارسال مستقیم لوایح قضایی به مجلس،” پژوهشنامه حقوق اسلامی، vol. 15، no. 2 (پیاپی 40) ، pp. 55–77، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/229412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button