مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش مدیریت مخاطرات طبیعی در کنترل سوانح و تصادفات جاده ای مورد مطالعه: محور کرج - چالوس

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

مخاطرات طبیعی وقایعی هستند که بر روی ایمنی حمل و نقل جاده ای تاثیر گذارند, این مخاطرات سالانه خسارات جانی و مالی فراوانی را بر سیستم های حمل و نقل جهان بویژه در محورهای کوهستانی تحمیل می کنند. در این تحقیق با استفاده از پژوهشهای میدانی, روشها و تکنیکهای آماری, سیستم اطلاعات جغرافیایی و ماتریس وضعیتهای اقلیمی به بررسی نقش مدیریت مخاطرات طبیعی (ریزش سنگ, لغزش, بهمن, یخبندان و لغزندگی) در کنترل سوانح و تصادفات جاده ای در محور کرج - چالوس پرداخته شده است. دستاورهایی که این تحقیق با خود به همراه داشت عبارت بودند از: الف) مهم ترین پارامتر طبیعی خطرساز در نیمه جنوبی این محور سقوط بهمن و در نیمه شمالی آن ریزش سنگ و لغزش است. ب) بین پدیده یخبندان و لغزندگی با عامل ارتفاع رابطه مستقیمی وجود دارد, بطوری که با افزایش ارتفاع, پدیده یخبندان زودتر اتفاق افتاده و دیرتر خاتمه می یابد. از نظر توزیع مکانی, بخشهای میانی محور مورد مطالعه (کیلومترهای 43 تا 128 کرج) تحت تاثیر شدید یخبندان است. ج) از نظر گستردگی مکانی و زمانی, مهم ترین پارامتر طبیعی خطرساز ریزش سنگ است, که بصورت پراکنده از کیلومتر 34 تا 110 کرج را شامل می شود. د) بطورکلی در حدود 57 درصد از طول محور کرج - چالوس تحت تاثیر مخاطرات طبیعی است, که از نظر موقعیت مکانی, بخشهای میانی و مرکزی محور مورد مطالعه از کیلومتر 33 تا 118 کرج را شامل می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برنا، رضا، و واحدپور، غلامعباس. (1390). بررسی نقش مدیریت مخاطرات طبیعی در کنترل سوانح و تصادفات جاده ای مورد مطالعه: محور کرج - چالوس. برنامه ریزی منطقه ای، 1(3)، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/230465/fa

    Vancouver: کپی

    برنا رضا، واحدپور غلامعباس. بررسی نقش مدیریت مخاطرات طبیعی در کنترل سوانح و تصادفات جاده ای مورد مطالعه: محور کرج - چالوس. برنامه ریزی منطقه ای[Internet]. 1390؛1(3):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/230465/fa

    IEEE: کپی

    رضا برنا، و غلامعباس واحدپور، “بررسی نقش مدیریت مخاطرات طبیعی در کنترل سوانح و تصادفات جاده ای مورد مطالعه: محور کرج - چالوس،” برنامه ریزی منطقه ای، vol. 1، no. 3، pp. 81–92، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/230465/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button