مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل مکان یابی شمارنده های ترافیکی با هدف استخراج حجم ترافیک در شبکه ی راه ها

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 130

چکیده

 زمینه و هدف: آمار تردد وسایل نقلیه از اساسی ترین و مهم ترین آمارهای موردنیاز در مدیریت حمل ونقل است. امروزه تردد-شمارها به عنوان یکی از روش های نوین اخذ اطلاعات برخط لحظه ای در مدیریت ترافیک مطرح است. باوجود اهمیت نصب و استقرار چنین تجهیزاتی, مهم ترین مسئله و دغدغه, تعیین مکان بهینه ی نصب آن ها است تا بتوان به آمار قابل استنادی به منظور مدیریت راه ها دست یافت؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش, ارائه ی مدلی برای مکان یابی ترددشمار درراه های برون شهری به منظور استخراج مقدار بهینه ی AADT خواهد بود. روش: پس از جمع آوری میدانی (محور بندرعباس-میناب) داده های ترافیکی نمونه ی موردی و تجزیه وتحلیل آماری آن ها, مسئله به کمک توابع جبری ریاضی مدل سازی شده است. در مدل ارائه شده در این پژوهش, محدودیت هایی از قبیل محدودیت های هندسی, فیزیکی و بودجه بر تابع هدف مسئله اعمال شده است که در سه حالت مجزا دستیابی به مناسب ترین پوشش مسیر در کنار کمترین خطای AADT مدنظر قرار گرفته است. یافتهها: با استخراج آمار ترددشمار مستقر در محور و مشاهده ی روند تغییرات ترافیک در سال 1395 مشخص شد که ترافیک در ماه های اردیبهشت به میانگین تردد سالیانه ی محور نزدیک تر است. همچنین روزهای یکشنبه, دوشنبه و سه شنبه و ساعات 09: 00 تا 11: 00 و 14: 00 تا 19: 00, مناسب ترین گزینه ها برای برداشت و ثبت ترافیک هستند. با استفاده از داده های ترافیکی حاصل از یک محل شمارش دائمی, ضرایب تغییرات ساعتی, روزانه و ماهانه ی ترافیک برای هرکدام از نقاط کنترل تعیین شد؛ سپس مقدار متناظر ترافیک ساعتی, روزانه و ماهانه محاسبه شد. با اطلاعات به دست آمده, AADT تخمین زده شد و بعد از تخمین AADT برای هرکدام از نقاط کنترل ترافیک, AADT محور مشخص شد. درنهایت مناسب ترین تابع برای مکان یابی ترددشمارها با توجه به سه محدودیت, هندسی, فیزیکی و بودجه ی در دسترس تعیین شد. نتیجهگیری: با توجه به مدل ریاضی می توان نتیجه گرفت که افزایش تعداد شمارنده های ترافیکی لزوماً افزایش دقت تخمین AADT را به همراه نخواهد داشت. تحلیل حساسیت نشان داد که با تخصیص 2 هزار میلیون ریال هزینه برای یک بازه ی زمانی 5 ساله, مناسب ترین پوشش مسیر در کنار کمترین خطای AADT حاصل خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فائزی، سیدفرزین، و بهروزی، اسد. (1397). طراحی مدل مکان یابی شمارنده های ترافیکی با هدف استخراج حجم ترافیک در شبکه ی راه ها. فصلنامه علمی راهور، 7(27 )، 101-130. SID. https://sid.ir/paper/231541/fa

    Vancouver: کپی

    فائزی سیدفرزین، بهروزی اسد. طراحی مدل مکان یابی شمارنده های ترافیکی با هدف استخراج حجم ترافیک در شبکه ی راه ها. فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1397؛7(27 ):101-130. Available from: https://sid.ir/paper/231541/fa

    IEEE: کپی

    سیدفرزین فائزی، و اسد بهروزی، “طراحی مدل مکان یابی شمارنده های ترافیکی با هدف استخراج حجم ترافیک در شبکه ی راه ها،” فصلنامه علمی راهور، vol. 7، no. 27 ، pp. 101–130، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231541/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button