مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی ساختاری ارتباط بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی و رفتار رانندگی (مطالعه موردی شهر تهران)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 60

چکیده

 زمینه و هدف در دهه اخیر, پایگاه اقتصادی-اجتماعی افراد به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار از بین عوامل اجتماعی بر رفتار رانندگی رانندگان در دنیا مطرح می باشد. در این پژوهش, ارتباط بین مولفه های مبین سطح پایگاه اقتصادی-اجتماعی فرد موثر بر رفتار ترافیکی راننده بررسی و در انتها, مدل ساختاری پیش بینی ارتباط بین متغیرهای پژوهش ارائه می گردد. روش جامعه آماری این پژوهش با حجم نمونه 250 نفر از رانندگان سواری شهر تهران در بازه زمانی سال 96 در شهر تهران می باشد. روش پژوهش از نوع هم بستگی به شیوه پیمایشی است. پس از برآورد شاخصه های پایگاه اقتصادی-اجتماعی بر اساس مولفه های استاندارد شده, ارتباط جایگاه فرد با رفتار رانندگی وی بر اساس پرسش نامه استاندارد در سه حوزه رفتارهای اضطراب, بنیان رفتارهای احتیاطی مفرط و رفتارهای هیجان خواه برآورد گردیده است. یافته ها در ابتدا با استفاده از آزمون آماری پیرسون, هم بستگی بین متغیرهای پژوهش برآورد گردید و مشخص شد که بین رفتارهای هیجان خواه و خصمانه و رفتار محتاطانه افراطی با پایگاه اقتصادی-اجتماعی راننده با ضریب 254/0 و 139/0, رابطه معنی داری وجود دارد و بین رفتار اضطراب بنیان و پایگاه اقتصادی-اجتماعی راننده, هم بستگی وجود ندارد. پیشنهاد ها در ادامه برای ارائه الگوی پیش بینی رفتار راننده, تحلیل رگرسیون بین متغیرهای این پژوهش صورت گرفت و با استفاده از مدل ساختار عاملی, الگوی پیش بینی ارتباط بین رفتار ترافیکی راننده و پایگاه اقتصادی-اجتماعی وی ارائه گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، نادر، دلاور، علی، محسنی تبریزی، علیرضا، و اسماعیلی، علیرضا. (1398). الگوی ساختاری ارتباط بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی و رفتار رانندگی (مطالعه موردی شهر تهران). فصلنامه علمی راهور، 8(30 )، 39-60. SID. https://sid.ir/paper/231547/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی نادر، دلاور علی، محسنی تبریزی علیرضا، اسماعیلی علیرضا. الگوی ساختاری ارتباط بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی و رفتار رانندگی (مطالعه موردی شهر تهران). فصلنامه علمی راهور[Internet]. 1398؛8(30 ):39-60. Available from: https://sid.ir/paper/231547/fa

    IEEE: کپی

    نادر رحمانی، علی دلاور، علیرضا محسنی تبریزی، و علیرضا اسماعیلی، “الگوی ساختاری ارتباط بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی و رفتار رانندگی (مطالعه موردی شهر تهران)،” فصلنامه علمی راهور، vol. 8، no. 30 ، pp. 39–60، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231547/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button