مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پوزیتیویسم منطقی و موضع انتقادی هابرماس بر آن

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 16

چکیده

 وجه عمده تمایز هابرماس با سایر منتقدین پوزیتیویسم در باور او به ناتمامی مدرنیته قرار دارد. وضعیتی که در عمده مقولات نظری هابرماس جایی برجسته اشغال می کند. معارضه ای آشکار و پنهان با وجوهی از عناصر و باورهای بنیادین پارادایم پوزیتیویسم منطقی در اجزای درونی منظومه نظریه ها و مفاهیم عام جامعه شناختی هابرماس نهفته است که موضع گیری او را نسبت به این پارادایم روشن می سازد.هابرماس پوزیتیویستم منطقی را محصول نوع خاص تکون روشنگری و مدرنیزه شدن جامعه در وجه سرمایه دارانه آن می داند. او با طرح نظریه «مدرنیته ناتمام», وسایر نظریه های خود, و هم چنین مطرح ساختن مفاهیم عام جامعه شناختی, چون دو وجهی بودن عقلانیت در جلوه های عقلانیت ابزاری و عقلانیت ارتباطی, در پی آسیب شناسی پروژه روشنگری, و اصلاح آن است. برهمین اساس, به بسط نظریه عقلانیت غایت مند وبر می پردازد؛ عقلانیتی که به قول توماس مک کارتی, فیلسوف, مفسر و مترجم آثار هابرماس به زبان انگلیسی, به نحو ذاتی متوجه سروری بر جهان برای به خدمت گرفتن آن به نفع بشر است. همین عقل ابزاری است که پوزیتیویسم منطقی بر آن می بالد, و نظام سرمایه داری آن را به خدمت می گیرد. عقلانیتی که از نظر هابرماس واجد بی عقلی است؛ و لذا, نیازمند آسیب شناسی. آسیب شناسی هابرماس از عقلانیت ابزاری او را از وبر و اصحاب مکتب انتقادی, که زمانی پیش از آن او خود هم بسته آن ها بود, متمایز می کند. هابرماس عقلانیت ابزاری, و پارادایم حاصل از آن, پوزیتیویسم منطقی, را معطوف به «سیستم» می بیند؛ و در برابر آن عقلانیت متعلق به «زیست جهان», عقلانیت ارتباطی, را طرح می کند. از همین جا مسیر او به سمت کامل کردن مدرنیته ناتمام, که پارادایم پوزیتیویسم منطقی برآمده از آن است, گشوده می شود. بدین ترتیب, اگر مدرنیته ناتمام به نظریه «متفکر منفرد» دکارتی متکی بود, مدرنیته تام یافته بر نظریه «متفکر اجتماعی» هابرماس استوار می شود.در این نوشته تلاش می شود تا با کنکاش در نظریه های هابرماس, زوایای پنهان و سطوح آشکار تعارض آن ها با پوزیتیویسم منطقی مشخص شود. وضعیتی که به نظر می رسد می توان رد آن را در بسیاری از نظریه های مطرح او پی گرفت؛ البته این امر در نظریه «شناخت و علقه های بشری» به نحو بارزی هویدا می شود. اما پیش از توجه به هابرماس, نگاهی گذرا خواهد شد به موضع مارکس و برخی از مارکسیست های کلاسیک و فلسفی نسبت به پارادایم پوزیتیویسم؛ هم چنین اشاره ای خواهد شد به نگاه اصحاب مکتب انتقادی نسبت به این پارادایم. این امر از آن رو صورت می گیرد تا هم نوع رابطه برخی نگره های مارکسیستی با پوزیتیویسم مشخص شود و هم بستر شکوفایی اندیشه هابرماس, به مثابه فیلسوف نئومارکسیست که ابتدا به مکتب انتقادی وابسته بود و در دوره بعدی با آن فاصله گرفت, نشان داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متقی، ابراهیم، و عبدالهی، حسین. (1392). پوزیتیویسم منطقی و موضع انتقادی هابرماس بر آن. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 5(2 (مسلسل 18))، 7-16. SID. https://sid.ir/paper/231936/fa

    Vancouver: کپی

    متقی ابراهیم، عبدالهی حسین. پوزیتیویسم منطقی و موضع انتقادی هابرماس بر آن. مطالعات توسعه اجتماعی ایران[Internet]. 1392؛5(2 (مسلسل 18)):7-16. Available from: https://sid.ir/paper/231936/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم متقی، و حسین عبدالهی، “پوزیتیویسم منطقی و موضع انتقادی هابرماس بر آن،” مطالعات توسعه اجتماعی ایران، vol. 5، no. 2 (مسلسل 18)، pp. 7–16، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/231936/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button