مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ابعاد تعلیمی اشعار ذکر شده در فیه مافیه و مجالس سبعه بر پایه ی نظریه ی تقابل های دوگانه

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 136

چکیده

 تقابل ها که در دو سطح واژگانی و معنایی نمود می یابند, این امکان را برای خالق اثر اندرزی فراهم می آورند تا با ایجاد فضای مقایسه ای, زمینه های لازم را برای افزایش درک مخاطب فراهم آورد. در میان ادیبان فارسی زبان, مولانا با تکیه بر قابلیت های تقابل واژگانی و معنایی, مهم ترین اندیشه های اندرزی و عرفانی مورد نظر خود را در مجالس سبعه و فیه مافیه تشریح کرده و موفق به ایجاد قاعده ی دو قطبیِ اخلاق/ ضد اخلاق شده است. در این مقاله, اشعار به کار رفته در این دو اثر منثور, بر پایه ی نظریه ی تقابل های دوگانه و روش توصیفی و تحلیل محتوا بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مولانا به تناسب مخاطبان خود که غالباً از اقشار سطح پایین جامعه بوده اند, از تقابل های تعلیمی واژگانی بیشتر استفاده کرده است؛ چراکه برای درک آن, نیاز به دانش چندان بالایی نیست. او در این سطح, به تقابل میان آن سرا/ این جهان؛ جوهر/ عرَض؛ خلوص/ نفاق؛ خدابینی/ خودبینی؛ هوشیاری/ غفلت؛ خودسازی/ نفس گرایی؛ انعطاف پذیری/ عدم انعطاف پرداخته است. در قلمرو تقابل های معنایی نیز, به مورادی چون: عمل نیکو/ عمل بد؛ علم و خردورزی/ جهل و بی خردی؛ توکل بر خدا و تدبیر او/ عدم توکل به خدا و تدبیر او؛ سرای باقی/ سرای فانی؛ دادورزی/ ستمکاری اشاره شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی خلیلی، وحید، مشهور، پروین دخت، سیدی، سیدحسین، و شعبانی، اکبر. (1398). بررسی ابعاد تعلیمی اشعار ذکر شده در فیه مافیه و مجالس سبعه بر پایه ی نظریه ی تقابل های دوگانه. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 11(41 )، 113-136. SID. https://sid.ir/paper/232648/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی خلیلی وحید، مشهور پروین دخت، سیدی سیدحسین، شعبانی اکبر. بررسی ابعاد تعلیمی اشعار ذکر شده در فیه مافیه و مجالس سبعه بر پایه ی نظریه ی تقابل های دوگانه. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)[Internet]. 1398؛11(41 ):113-136. Available from: https://sid.ir/paper/232648/fa

    IEEE: کپی

    وحید رحمانی خلیلی، پروین دخت مشهور، سیدحسین سیدی، و اکبر شعبانی، “بررسی ابعاد تعلیمی اشعار ذکر شده در فیه مافیه و مجالس سبعه بر پایه ی نظریه ی تقابل های دوگانه،” تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، vol. 11، no. 41 ، pp. 113–136، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button