مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

756
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه معرفت شناختی شعر در فلسفه افلاطون

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 126

چکیده

 این مقاله تلاشی است برای فهم نگاه افلاطون به شعر و هنر, به عبارت دیگر, به مناقشه میان عقل واحساس والهام شاعرانه نظر دارد, آنجا که افلاطون تلاش می کند با تیغ عقل بال های خیال انگیز شعر را ببرد و انسان را با واقعیاتی در خور زندگی راستین روبه رو کند, بنابراین, هومر را که نماینده شاعران و به گونه ای سلطان آنان به شمار می رفت را از مدینه خود بیرون می کند تا تکلیف دیگر شاعرانی که مرتبه ای پایین تر از او دارند خود به خود روشن شود. بدیهی است دشمنی افلاطون -که آثارش خود آینه تمام نمای هنری کمال یافته است- با شعر معطوف به هومر و یا شخص خاصی نیست. آنچه افلاطون با آن به مقابله برخاسته, فرزندان ناخلف شعر و تعابیر نابجا و نادرستی است که شاعران آن روزگار, در مقام مربیان جوانان و جامعه از مفاهیمی مانند عدالت, اوصاف خدایان, پهلوانان,داستان های اسطوره ای و ... به دست می دادند. تاثیر شگرف شعر بر شعور آدمی را به آسانی نمی توان انکار کرد اما باید دید برای تربیت نفس آدمی وصلاح مدینه کدام شعر کارآمد است و کدام باعث گمراهی. بنابراین باید پرسید: شعر یا فلسفه, کدام یک تاثیر آموزشی بیشتری بر تربیت فکری مدینه دارند؟ آیا شعر و هنر خاصی هست که مورد توجه افلاطون باشد؟ نقد افلاطون متوجه محتوای شعر است یا هنر شعر به طور کلی مد نظر اوست؟ تقابل افلاطون باشعر تلاشی است برای ثابت حقانیت فلسفه به عنوان شریف ترین هنر و بنا نهادن خشت خشت نهاد آدمی و مدینه افلاطونی بر معیارهای عقلانی, مدینه ای که حاکمان ومربیان آن فیلسوفانند نه شاعران.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادخانی، علی، و حیاتی، یاسر. (1393). جایگاه معرفت شناختی شعر در فلسفه افلاطون. پژوهش های معرفت شناختی (آفاق حکمت)، 3(7)، 107-126. SID. https://sid.ir/paper/232761/fa

    Vancouver: کپی

    مرادخانی علی، حیاتی یاسر. جایگاه معرفت شناختی شعر در فلسفه افلاطون. پژوهش های معرفت شناختی (آفاق حکمت)[Internet]. 1393؛3(7):107-126. Available from: https://sid.ir/paper/232761/fa

    IEEE: کپی

    علی مرادخانی، و یاسر حیاتی، “جایگاه معرفت شناختی شعر در فلسفه افلاطون،” پژوهش های معرفت شناختی (آفاق حکمت)، vol. 3، no. 7، pp. 107–126، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/232761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا