مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اشتداد پذیری «علم» در پرتو نشانه شناسی «قوم یعلمون» در سورة فصّلت (بر مبنای نشانه شناختی گریماس)

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 44

چکیده

نشانه شناسی یکی از روش های تحلیل متن است و قرآن کریم به عنوان ارزشمندترین متن ادبی, در جای جای آیاتش, سرشار از نشانه و رمز است که نشانه شناس باید این معانی را دریابد و به لایه های عمیق متن دست پیدا کند. خداوند در آیة سوم سورة فصّلت می فرماید: «کِتابٌ فصّلت آیاتُهُ قُرْ آناً عَرَبِیًّا لِقَوْ مٍ یَعْ لَمُونَ», در این آیه هدف از تفصیل آیات و عربی قرار دادن آن ها برای قومی است که می دانند. این پژوهش, درصدد است با استفاده از دانش نشانه شناسی و نظریة نشانه شناختی گریماس, در ارتباط با تقابل های دوگانه در ساختار زیربنایی گفتمان و نظام گفتمانی روایی به شناسایی تقابل ها و تعامل های «قوم یعلمون» در این سوره بپردازد و راهکارها و موانع رسیدن به علم را شناسایی کند. مؤلفان پس از بررسی به این نتایج دست یافتند که مهم ترین راهکارها برای رسیدن به علم عبارتند از: عزم و اراده, علاقه و میل درونی, هدف مشخص, استقامت, خشوع, نداشتن خوف و حزن و مهم ترین موانع رسیدن به علم نیز عبارتند از: اعراض و عدم پذیرش, استکبار و نداشتن هدف؛ چنان که دریافتند با تقویت راهکارها و ریشه یابی موانع و برطرف کردن آن ها می توان میزان بهره مندی از علم را افزایش داد و این چنین ذو مراتب بودن علم برای انسان را تصدیق کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قیصری، حبیبه، و فقهی زاده، عبدالهادی. (1398). اشتداد پذیری «علم» در پرتو نشانه شناسی «قوم یعلمون» در سورة فصّلت (بر مبنای نشانه شناختی گریماس). مطالعات قرآن و حدیث، 13(1 (پیاپی 24) )، 23-44. SID. https://sid.ir/paper/233208/fa

    Vancouver: کپی

    قیصری حبیبه، فقهی زاده عبدالهادی. اشتداد پذیری «علم» در پرتو نشانه شناسی «قوم یعلمون» در سورة فصّلت (بر مبنای نشانه شناختی گریماس). مطالعات قرآن و حدیث[Internet]. 1398؛13(1 (پیاپی 24) ):23-44. Available from: https://sid.ir/paper/233208/fa

    IEEE: کپی

    حبیبه قیصری، و عبدالهادی فقهی زاده، “اشتداد پذیری «علم» در پرتو نشانه شناسی «قوم یعلمون» در سورة فصّلت (بر مبنای نشانه شناختی گریماس)،” مطالعات قرآن و حدیث، vol. 13، no. 1 (پیاپی 24) ، pp. 23–44، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233208/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button