مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,366
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

898
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیاست گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 131

چکیده

 نگاه اجمالی به سپهر رسانه ای که جامعه ایرانی و جامعه بین الملل را در برگرفته است, به علاوه امکانات و نوآوری های فنی, شرایط جدیدی در این سپهر ایجاد کرده است. این تغییرات مهم از یک طرف و از طرف دیگر تا حدی اشباع فضای رسانه از انواع گوناگون شبکه های رادیویی و تلویزیونی و گسترش فضای مجازی, برنامه ریزان و تصمیم گیران را وادار می کند تا برای گسترش و توسعه انواع رسانه ها, در پی الگویی کارآمد مناسب با این شرایط باشند. بر اساس چنین نگاهی است که پژوهش حاضر این سوال را طرح کرده است که الگوی مطلوب برای سیاست گذاری رسانه در جمهوری اسلامی ایران چیست و چه مشخصاتی دارد؟ برای اینکه رسانه ای در جامعه اسلامی به عنوان الگوی مطلوب شناخته شود, با رجوع به مبانی اندیشه سیاسی اسلام و استخراخ شاخصه ها به توصیف و سپس تبیین آن ها در الگودهی به رسانه های جامعه اسلامی پرداخته شد. بر این اساس رسانه در جامعه اسلامی باید از یک سری اصول اساسی تبعیت کند. در این نگاه, اولین ویژگی رسانه مطلوب در اسلام «دین مداری» است, اهمیت دین مداری در این است که وقتی دین باشد, بصیرت, امنیت و آرامش هم به وجود خواهد آمد, لذا باید رسانه در محور دین بچرخد. «اخلاق مداری», امیدبخشی و «آگاهی بخشی» از دیگر شاخصه های اصیل در طراحی و سیاست گذاری رسانه مطلوب در جامعه اسلامی است که عناوین فوق باید برای موضوعات زندگی ایرانی و اسلامی, استحکام درونی خانواده, ایجاد تمدن نوین اسلامی, افزایش جمعیت, حفظ هویت ملی, دشمن شناسی, تشویق برای ازدواج, آگاهی در خصوص چالش های کشور و تبیین بحران های غرب... برنامه ریزی های عقلانی و جدی اتخاذ کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خواجه سروی، غلامرضا، و بیات، مرتضی. (1396). سیاست گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران. دین و ارتباطات، 24(2 (پیاپی 52) )، 105-131. SID. https://sid.ir/paper/233378/fa

    Vancouver: کپی

    خواجه سروی غلامرضا، بیات مرتضی. سیاست گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران. دین و ارتباطات[Internet]. 1396؛24(2 (پیاپی 52) ):105-131. Available from: https://sid.ir/paper/233378/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا خواجه سروی، و مرتضی بیات، “سیاست گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران،” دین و ارتباطات، vol. 24، no. 2 (پیاپی 52) ، pp. 105–131، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button