مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم؛ رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 127

چکیده

 یکی از مباحث مهم در حوزه ارتباطات, بحث اشاعه و گسترش یک فکر, اندیشه, ارزش, مد یا هر مقوله جدیدی در جامعه است. بحث از نوآوری (خصوصا از نوع فکری و فرهنگی آن) و چگونگی گسترش آن را می توان در قرآن کریم, ذیل بحث از سیره تبلیغی انبیاء (ع) و شیوه قرآن در اقناع مخاطبان جستجو کرد.این مقاله ضمن انتخاب نظریه «اشاعه نوآوری راجرز و شومیکر» به عنوان چارچوب مفهومی, این سوال را مطرح می کند که «قرآن کریم, معارف وحیانی را برای مقبولیت و پذیرش بیشتر توسط مردم, واجد چه ویژگی هایی معرفی می کند؟» از منظر اسلامی, عامل تغییر باید واجد چه ویژگی های مطلوبی باشد؟ ترس در اقناع افراد برای قبول نوآوری موثرتر است یا تشویق؟ در این زمینه, آیا تفاوتی بین مرحله ابتدائی ارائه نوآوری و مرحله تثبیت نسبی نوآوری وجود دارد؟در پاسخ به سوالات فوق, از دو روش «تحلیل محتوای کمی» و «تفسیر موضوعی قرآن» بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش, دربرگیرنده ویژگی های مطلوب نوآوری (صحت, حقانیت, تطابق با نیازها و خصوصیات مردم جامعه هدف, جامعیت و کمال نسبی, سماحت و سهولت در استفاده و به کارگیری و...) و عامل تغییر (خیرخواهی, دلسوزی, توانایی راهنمایی تخصصی, اعتبار و مقبولیت, رعایت هنجارهای اخلاقی در اقناع افراد و...) از منظر اسلامی بوده و درباره روش اقناع افراد, تنبیه, ترس و بیان مضرات عدم پذیرش و استفاده از نوآوری را موثرتر از تشویق و پاداش معرفی می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شرف الدین، سیدحسین، و صابرکیوج، اسماعیل. (1392). اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم؛ رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین. دین و ارتباطات، 20(1 (پیاپی 43) )، 95-127. SID. https://sid.ir/paper/233384/fa

    Vancouver: کپی

    شرف الدین سیدحسین، صابرکیوج اسماعیل. اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم؛ رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین. دین و ارتباطات[Internet]. 1392؛20(1 (پیاپی 43) ):95-127. Available from: https://sid.ir/paper/233384/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسین شرف الدین، و اسماعیل صابرکیوج، “اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم؛ رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین،” دین و ارتباطات، vol. 20، no. 1 (پیاپی 43) ، pp. 95–127، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233384/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button