مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل سازگارسازی رسانه گری آیین زیارت در شبکه های اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 86

چکیده

 بر اساس نظریه رسانه و دیدگاه های انتقادی در حوزه رسانه و ارتباطات, رسانه این قدرت را دارد که محتوای خود را تحت تاثیر خواستگاه های فرهنگی و هویتی به ویژه ماهیت سکولاری خود قرار دهد و محتواهای دینی را تغییر داده و نتیجه ای دور از روح و اندیشه محتوای رسانه ای شده ایجاد نماید. عمده این نظریات تلاش نموده اند تا قدرت تسلط فناوری بر فرهنگ را اثبات و تشریح نمایند و از همین رو, برخی در نگاهی ناامیدکننده, بین مفاهیم دین و فناوری های رسانه ای مرزی هویتی کشیده اند. ظهور شبکه های اجتماعی مجازی و در پی آن رشد استفاده از آن ها برای محتواهای دینی و آیین های مذهبی, چالشی نظری ایجاد نموده است که آیا این رسانه ها نیز قابلیت تسلط فرهنگی در بازتاب موضوعات دینی را دارند و اگر این چنین است, چگونه می توان از عدم تطابق و ناسازگاری هویتی آیین های دینی رسانه ای شده با موجودیت اصلی خود جلوگیری نمود؟ برای پاسخ به این سوالات, آیین زیارت در دین اسلام به عنوان یکی از این موضوعات دینی انتخاب شد و تلاش نمودیم تا رسانه گری این آیین در فضای شبکه های اجتماعی سازگار با هویت اسلامی در قالب مدلی ارائه شود. بدین منظور, بر اساس مدل پارادایمی نظریه برخاسته از داده, تعداد 14 مصاحبه با مطلعان این حوزه شامل صاحب نظران و اساتید دانشگاهی, رسانه گران برتر در حوزه رسانه های دیجیتال به ویژه افراد باتجربه در رسانه گری دینی در فضای مجازی و همچنین, استفاده کنندگان از رسانه های دیجیتال به ویژه شبکه های اجتماعی با موضوع زیارت انجام شد. در نهایت بر اساس تعداد 31 مقوله استخراج شده, مدل پارادایمی ارائه شد. محور اصلی این مدل مبتنی بر فطری گرایی رسانه گری زیارت قرار دارد که بر چرخش معنایی از مفهوم کاربر و مخاطب به سمت معنای زائر و از معنای رسانه گری به معنای خادمیت تاکید دارد. برای تحقق این موضوع چهار راهبرد ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشندل اربطانی، طاهر، بشیر، حسن، پورعزت، علی اصغر، و حسینی، سیدجمال الدین. (1394). طراحی مدل سازگارسازی رسانه گری آیین زیارت در شبکه های اجتماعی. دین و ارتباطات، 22(2 (پیاپی 48))، 63-86. SID. https://sid.ir/paper/233421/fa

    Vancouver: کپی

    روشندل اربطانی طاهر، بشیر حسن، پورعزت علی اصغر، حسینی سیدجمال الدین. طراحی مدل سازگارسازی رسانه گری آیین زیارت در شبکه های اجتماعی. دین و ارتباطات[Internet]. 1394؛22(2 (پیاپی 48)):63-86. Available from: https://sid.ir/paper/233421/fa

    IEEE: کپی

    طاهر روشندل اربطانی، حسن بشیر، علی اصغر پورعزت، و سیدجمال الدین حسینی، “طراحی مدل سازگارسازی رسانه گری آیین زیارت در شبکه های اجتماعی،” دین و ارتباطات، vol. 22، no. 2 (پیاپی 48)، pp. 63–86، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233421/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button