مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

806
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی درس آشنایی با علوم قرآنی در رشته زبان و ادبیات فارسی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 101

چکیده

 یکی از درس هایی که برای فهم و شناخت هرچه بهتر علوم قرآن در رشتة ادبیات فارسی درنظر گرفته شده آشنایی با علوم قرآنی است. اما این درس در اهداف, سرفصل ها, و کتاب های آموزشی اشکالاتی دارد که از اهمیت, جذابیت, و کارآیی آن کاسته و قابلیت های بسیار این درس را تحت الشعاع قرار داده است. سه منبع مهم و پرتیراژ این درس تألیف استادان رادمنش, حلبی, و رکنی است که باوجود امتیازاتی ازجمله اشتمال بر مهم ترین مباحث علوم قرآنی و اطلاعات مفید و ارزش مند در این باب, هم چنین برخی اشارات ادبی متناسب با بحث, ضعف ها و ایراداتی نیز دارند. مهم ترین معضل گنجانده نشدن جامع و روش مند مباحث ادبیِ مرتبط با سرفصل های درس در کتاب های آموزشی آشنایی با علوم قرآنی است که درکنار عواملی چون جامع و مانع نبودن درس نامه های آموزشی, پرداختن به مطالب غیر ضروری, عدم اولویت بندی مباحث علوم قرآنی براساس بازتاب آن در ادبیات و آشفتگی در تدوین مطالب کتاب های درسی باعث شده این درس به حاشیة دروس تخصصی رشتة ادبیات فارسی رانده شود. در این مقاله می کوشیم, ضمن آسیب شناسی و نقد سرفصل های آموزشی و درس نامه های دانشگاهی آشنایی با علوم قرآنی, راه کارهایی برای افزایش بازدهی کیفی درس و ارتقای جایگاه آن ارائه دهیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاپور، زینب. (1398). آسیب شناسی درس آشنایی با علوم قرآنی در رشته زبان و ادبیات فارسی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 19(3 (پپاپی 67) )، 81-101. SID. https://sid.ir/paper/235388/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپور زینب. آسیب شناسی درس آشنایی با علوم قرآنی در رشته زبان و ادبیات فارسی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی[Internet]. 1398؛19(3 (پپاپی 67) ):81-101. Available from: https://sid.ir/paper/235388/fa

    IEEE: کپی

    زینب رضاپور، “آسیب شناسی درس آشنایی با علوم قرآنی در رشته زبان و ادبیات فارسی،” پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، vol. 19، no. 3 (پپاپی 67) ، pp. 81–101، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235388/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button