مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

343
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر مؤلفه های سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی های روستایی استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 1. مقدمه امروزه, مقوله ی کارآفرینی به سرعت در حال گسترش است و رفتار کارآفرینانه به نیازی فراگیر و ضروری برای تمامی افراد و سازمان ها تبدیل شده است. . بخش تعاون از جمله بخش هایی است که با هدف کارآفرینی تشکیل شده و بستر مناسبی برای پرورش و پیشرفت کارآفرینان است, این بخش می تواند روحیه کارآفرینی را درافراد تقویت کرده و درشکوفایی ویژگی های مثبت آنان, نقش به سزائی داشته باشند. اتخاذ راهبرد کارآفرینانه, موجب بهره وری کلیة عوامل تولید و ارتقای قابلیت های سازمانی وبهبود شاخص های رقابتی تعاونی ها می-شود. شرکت های تعاونی زنان روستایی از این موضوع مستثنی نیستند. زنان نقش مهم و رو به رشدی در زمینه ی توسعه ی کسب و کار به عهده گرفته اند و کارآفرینی زنان موضوع خاص و مورد توجه جوامع امروزی است. شرکت های تعاونی روستایی زنان نیز به نوبه ی خود به واسطه اهدافی همچون اشتغالزایی برای زنان جویای کار, مشارکت درامر تولید محصولات کشاورزی و دامی, خدمات رسانی به زنان روستایی کم درآمد, استفاده ازتسهیلات بانکی و سرمایه گذاری برای زنان روستایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم, نقش بسزائی در توسعه کارآفرینی دارند. در این راستا بررسی تاثیر و توجه به عواملی که بتواند در بروز رفتارکارآفرینانه زنان عضو تعاونیها تاثیر داشته باشد, ضروری به نظر می رسد. از جمله این عوامل موضوع سرمایه اجتماعی است. در این راستا تحقیق حاضر ضمن بررسی ابعاد و میزان سرمایه اجتماعی و رفتار کارآفرینانه در بین اعضای تعاونی های زنان روستایی, به بررسی و واکاوی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار کارآفرینانه در بین اعضاء تعاونی های مذکور پرداخته است. 2. مبانی نظری تحقیق سرمایه اجتماعی همچون مفاهیم سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی به ویژگی های سازمان اجتماعی از قبیل شبکه ها, هنجارها و اعتماد اشاره دارند که هماهنگی و همکاری برای کسب سود و بهره گیری از منافع را تسهیل می کنند. سرمایة اجتماعی عنصری مطلوب برای انجام همکاری های درون گروهی است و هر چه میزان آن بالاتر باشد دستیابی گروه به اهداف خود بهتر انجام می گیرد, بطوریکه سرمایة اجتماعی در یک منطقه یا مکان می تواند به کنش جمعی منجر شده و در نهایت فرآیند مشارکت و توسعه را پیش ببرد. بر این اساس, سرمایه اجتماعی می تواند از عوامل موثر در بروز کارآفرینی و رفتار کارآفرینانه باشد. کارآفرینی یک الگوی رفتاری است که می توان آنرا به مردم آموزش داد تا یاد بگیرند که چگونه به طور کارآفرینانه رفتار کنند. رفتار کارآفرینانه در برگیرنده تمام فعالیتهای افراد در شناسایی, ارزیابی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینی است. افراد و گروهها, با سرمایه ی اجتماعی بالاتر به منابع و اطلاعات بیشتری دسترسی دارند که می تواند در روند تشکیل و توسعه ی فرایند کارآفرینی تأثیرگذار باشد. از این رو سرمایه ی اجتماعی اهمیت ویژه ای برای کارآفرینان دارد و کارآفرینان مستقر در گروه های اجتماعی که دارای سرمایه ی اجتماعی بیشتری هستند, در وضعیت های سودمند بیشتری در داخل شبکه ها قرار می گیرند, لذا احتمال بیشتری دارد که بتوانند به طور مؤثر فرصت های تجاری را تشخیص داده و از آن بهره گیرند. 3. روش تحقیق تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل 1396 عضو 11 تعاونی زنان روستایی(پنج شهرستان رامسر, نور, آمل, ساری و بهشهر در استان مازندران ) بود که 320 نفر از آن ها بر اساس جدول کرجسی مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب و نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انجام شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته ای بود که از دو بخش اصلی سرمایه اجتماعی در پنج بعد و رفتار کارآفرینانه در شش بعد تشکیل شده بود. روایی ابزار سنجش با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور و پایایی آن از طریق محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد که برای سرمایه اجتماعی 921/0 و رفتار کارآفرینانه 905/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از دو نرم افزار (21) SPSS و (5/8) Lisrel استفاده گردید. 4. یافته های تحقیق با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق, بعد تعامل اجتماعی از ابعاد سرمایه اجتماعی و بعد تأمین منابع و شرایط از ابعاد رفتار کارآفرینانه در اولویت رتبه بندی قرار گرفتند. ارزیابی کیفی سطح سرمایه اجتماعی و رفتار کارآفرینانه نشان دهنده سطح مناسب و رضایت بخش آنها در میان زنان روستایی عضو تعاونیها بود. براساس ضریب مسیر محاسبه شده در معادلات ساختاری(9/0), سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی بر رفتار کارآفرینانه ی اعضای تعاونی های زنان روستایی دارد. همچنین نتایج معادله ساختاری نشان داد که, مشارکت اجتماعی درون گروهی بعنوان مهم ترین بعد سرمایه ی اجتماعی, بیشترین تأثیر را در رفتار کارآفرینانه زنان داشته است. 5. بحث و نتیجه گیری نتایج حاصله ازتحقیق, حاکی از تاثیر بسزا و بالای سرمایه اجتماعی بر رفتارکارآفرینانه زنان روستایی عضو تعاونیها بود. . بنابراین تقویت و بهبود سرمایه اجتماعی بعنوان یک عامل مهم و موثر در حوزه کارآفرینی, می بایست مورد توجه و تاکید قرار گیرد. در این راستا, بر اساس یافته های تحقیق, گسترش و توسعه زمینه مشارکت گروهی, ارتباط مستمر بین تعاونی ها و دیگر نهادها و تشکل های فعال در عرصه روستایی از جمله تعاونی های موفق, جلسات مداوم در راستای شفاف سازی فعالیت ها تعاونی از جمله مواردی است که می تواند در بهبود سطح سرمایه اجتماعی زنان عضو تعاونیها تاثیرگزار باشد. همچنین افزایش آگاهی زنان در شناسایی فرصتها و تصمیم گیری مناسب از طریق برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی و کاربردی کارآفرینی می تواند زمینه تقویت و توسعه رفتارهای کارآفرینانه را مهیا سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدپور، امیر، عرب، فاطمه، و شهرکی، محمدرضا. (1398). بررسی تأثیر مؤلفه های سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی های روستایی استان مازندران. پژوهش و برنامه ریزی روستایی (JOURNAL OF RESEARCH AND RURAL PLANNING)، 8(3 (26 پیاپی) )، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/236455/fa

    Vancouver: کپی

    احمدپور امیر، عرب فاطمه، شهرکی محمدرضا. بررسی تأثیر مؤلفه های سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی های روستایی استان مازندران. پژوهش و برنامه ریزی روستایی (JOURNAL OF RESEARCH AND RURAL PLANNING)[Internet]. 1398؛8(3 (26 پیاپی) ):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/236455/fa

    IEEE: کپی

    امیر احمدپور، فاطمه عرب، و محمدرضا شهرکی، “بررسی تأثیر مؤلفه های سرمایه اجتماعی در رفتار کارآفرینانه زنان عضو تعاونی های روستایی استان مازندران،” پژوهش و برنامه ریزی روستایی (JOURNAL OF RESEARCH AND RURAL PLANNING)، vol. 8، no. 3 (26 پیاپی) ، pp. 45–58، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/236455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button