مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

12,055
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم معرفت در عرفان اسلامی و مکاتب روان شناختی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 126

چکیده

 «معرفت» شناخت موجودات است آن چنان که هستند. عرفای اسلامی برای رسیدن به این مرتبه دو سطح را برای سالک واجب انند. یکی سطح «ظاهری» که علم از طریق دریافت های حواس ظاهری و تحلیل آنها به وسیله قوه خرد که بدان, علم بحثی یا معرفت کسبی گویند, حاصل می شود. سطح «عالی تر» معرفت, عبارت است از دریافت های «قلبی» که به صورت «مکاشفات» و «مشاهدات» بی هیچ نیروی خود آگاه عارف کسب می شود, این نوع معرفت را معرفت کشفی یا شهودی گویند, ناخودآگاه جمعی مطمئن ترین راه رسیدن به حقیقت اشیا و خداست. در طول این سفر سالک به فنای فی اله و بقای باله می رسد که مقصد نهایی شناخت شهودی یا معرفت قلبی است.علاه بر دو سطح شناخت فوق الذکر, ملاصدرا به معرفت و حیانی که شالوده و اساس معرفت شهودی است نیز اعتقاد دارد و این نوع معرفت را فراروی سالک می نهد تا به مقصود نهایی برسد. در این مقاله, اساسا شیوه کار بر طبق تقسیم بندی اوست. در مطالعات روان کاوی نیز روان کاو در پی یافتن راه مطمئنی است تا شخص به معرفتی شهودی برسد. این معرفت, اطمینان جاودانه در درون انسان و سطح ناخودآگاه اوست به عبارتی نیروی ناخودآگاه جمعی همان معرفت کشفی یا شهودی است که انسان را به ساحلی امن - جوار پروردگار - می رساند, و از نظر عارفان اسلامی بویژه اشراقیون وصول به این مهم جز با تصفیه باطن ممکن نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پشت دار، علی محمد، و عباس پورخرمالو، محمدرضا. (1391). مفهوم معرفت در عرفان اسلامی و مکاتب روان شناختی. تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی، -(11)، 103-126. SID. https://sid.ir/paper/238478/fa

    Vancouver: کپی

    پشت دار علی محمد، عباس پورخرمالو محمدرضا. مفهوم معرفت در عرفان اسلامی و مکاتب روان شناختی. تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی[Internet]. 1391؛-(11):103-126. Available from: https://sid.ir/paper/238478/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد پشت دار، و محمدرضا عباس پورخرمالو، “مفهوم معرفت در عرفان اسلامی و مکاتب روان شناختی،” تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی، vol. -، no. 11، pp. 103–126، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238478/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button