مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معناشناسی بدیهیات از منظر سه فیلسوف مسلمان (ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 146

چکیده

 تبیین جایگاه بدیهیات در نظام فکری فلاسفه اسلامی, یکی از اساسی ترین مسائل فلسفی است که با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش در نظام معرفتی فیلسوفان, از جنبه های مختلف, بررسی نشده است, به گونه ای که ابهامات موجود در معناشناسی بدیهیات و عدم تمایز بین ادراکات بدیهی و نظری, موجب استفاده نادرست از قضایای نظری و بدیهی و در نتیجه, حصول معارف مبهم در نظام معرفتی می گردد. بررسی معنای دقیق مفاهیم بدیهی, شمار بدیهیات و منشا حصول بدیهیات, از جمله مسائلی است که این مقاله به عهده گرفته است. با اشاره اجمالی به دیدگاه های این سه فیلسوف, درمی یابیم که تحلیل ایشان در تبیین منطقی مفهوم بدیهیات - با وجود اختلاف تعابیر گوناگون مشابه یکدیگر است, اما ابن سینا و ملاصدرا به تبیین فلسفی مفهوم بدیهیات نیز نظر داشته اند, به گونه ای که بدون بدیهیات, هیچ استدلال و بیانی امکان پذیر نیست. با توجه به این نکته, بدیهیات از نظر فلسفی نه قابل اثبات است و نه قابل انکار.چنین نکته ای در آرای سهروردی مشهود نیست. نظر ابن سینا و ملاصدرا در شمار بدیهیات یکسان است و سهروردی تعداد آن ها را به سه قسم فرو کاسته و صریحا به تضییق دایره بدیهیات پرداخته است. درباره منشا حصول بدیهیات, ابن سینا استمداد از عقل فعال و سهروردی, شهود و ملاصدرا حس را مطرح می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شانظری، جعفر، و زارع، فاطمه. (1392). معناشناسی بدیهیات از منظر سه فیلسوف مسلمان (ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا). حکمت اسرا، 5(4 (پیاپی 16))، 117-146. SID. https://sid.ir/paper/240580/fa

    Vancouver: کپی

    شانظری جعفر، زارع فاطمه. معناشناسی بدیهیات از منظر سه فیلسوف مسلمان (ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا). حکمت اسرا[Internet]. 1392؛5(4 (پیاپی 16)):117-146. Available from: https://sid.ir/paper/240580/fa

    IEEE: کپی

    جعفر شانظری، و فاطمه زارع، “معناشناسی بدیهیات از منظر سه فیلسوف مسلمان (ابن سینا, سهروردی, ملاصدرا)،” حکمت اسرا، vol. 5، no. 4 (پیاپی 16)، pp. 117–146، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240580/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button