مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

957
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی دین در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 116

چکیده

 از آن جا که دین در جامعه ایران به عنوان بخشی مهم از فرهنگ ایرانی به شمار می رود و تعداد زیادی از فارسی آموزان غیرایرانی نیز زبان فارسی را جهت ادامه تحصیل در رشته های دینی می آموزند, پژوهش حاضر به بررسی نحوه بازنمایی و ارائه عناصر دین به فارسی آموزان در چهار کتاب آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان در سطح پیشرفته می پردازد. این کتاب ها عبارتند از جلد هفتم کتاب آموزش فارسی جامعه المصطفی, جلد ششم کتاب آموزش فارسی جامعه الزهرا, جلد چهارم کتاب آموزش زبان فارسی (آزفا) و جلد چهارم مجموعه آموزش فارسی (تاریخ فرهنگ و تمدن ایران) تالیف صفارمقدم. به منظور انجام پژوهش, گفتمان دینی در این کتاب ها در سه حوزه «اسلام», «سایر ادیان» و «گفتمان دینی» بی نشان طبقه بندی شده است. سپس نحوه بازنمایی هر گفتمان از طریق فرایندهای «فرانقش اندیشگانی» (طرح شده از سوی هلیدی), مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج, حاکی از غالب بودن «گفتمان دینی اسلامی» در کتاب های جامعه المصطفی و جامعه الزهرا, «گفتمان دینی سایر ادیان» در کتاب آزفا و «برابری سه گفتمان دینی بی نشان, اسلامی و سایر ادیان» در کتاب صفارمقدم است. در کتاب های مورد بحث, گفتمان اسلامی بیشتر با «فرایند مادی» بازنمایی شده که نشانگر معرفی اسلام به عنوان بخشی عملی, واقعی و پویا از زندگی و فرهنگ مردم ایران است. در گفتمان دینی بی نشان و گفتمان سایر ادیان, فرایند غالب, «فرایند رابطه ای» است که حاکی از شناساندن سایر ادیان و شناساندن دین به فارسی آموزان است. کتاب های جامعه المصطفی و جامعه الزهرا با اهداف دینی تالیف شده اند و گفتمان دینی این دو به لحاظ بسامد, ترتیب و پراکندگی فرایندها به یکدیگر شباهت دارد. گفتمان دینی اسلامی در کتاب صفارمقدم و کتاب آزفا, حاکی از تاکید نویسندگان بر جایگاه ایرانیان در دین اسلام و تاثیر آنان بر شکوفایی اسلام است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوربخش، ماندانا، و ملک لو، داوود. (1393). بازنمایی دین در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 3(3 (پیاپی 8))، 93-116. SID. https://sid.ir/paper/240644/fa

    Vancouver: کپی

    نوربخش ماندانا، ملک لو داوود. بازنمایی دین در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1393؛3(3 (پیاپی 8)):93-116. Available from: https://sid.ir/paper/240644/fa

    IEEE: کپی

    ماندانا نوربخش، و داوود ملک لو، “بازنمایی دین در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 3، no. 3 (پیاپی 8)، pp. 93–116، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240644/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا