Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

919
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جامعه شناختی وضعیت شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 163

چکیده

 اگر چه پیشرفت های شگرف فناوری اطلاعات و ارتباطات و مظاهر عینی آن, در قالب ابزارها و شیوه های نوین ارتباطی, تحول عمیقی در سطوح مختلف زندگی اجتماعی و فعالیت های روزمره افراد ایجاد کرده است و به کارگیری دستاوردهای حاصل از این فناور ها در جوامع امروز امری اجتناب ناپذیر است, اما آشنایی و علاقه مندی آحاد و اقشار مختلف جامعه به این پدیده های نوین و به تبع آن رواج استفاده از آن ها در میان گروه های جامعه به علل مختلف یکسان نخواهد بود و درنتیجه مساله شکاف دیجیتالی به وجود خواهد آمد. هدف این پژوهش بررسی ابعاد مختلف شکاف دیجیتالی و عوامل موثر در آن در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان است.پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته صورت گرفته است. نمونه آماری این پژوهش 374 نفر است که با روش نمونه گیری سهمیه ای و استفاده از فرمول کوکران برای 14507 دانشجوی دانشگاه اصفهان به دست آمد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که جنس و درآمد از عوامل تاثیرگذار در شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان به حساب نمی آیند. افزایش میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت به کاهش شکاف دیجیتالی منجر می شود. این موضوع درباره مشارکت آنلاین نیز صادق است. در واقع, هرچه میزان مشارکت آنلاین افراد از طریق شبکه های اجتماعی مجازی, ایمیل, چت, و وبلاگ بیشتر می شود, شکاف دیجیتالی کاهش پیدا می کند. همچنین یافته های پژوهش حاکی از تاثیر اضطراب ناشی از استفاده از کامپیوتر در افزایش شکاف دیجیتالی است. علاوه بر این, میزان اضطراب ناشی از کار با کامپیوتر در بین زنان بیشتر از مردان است

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، وحید، و عدلی پور، صمد. (1392). تحلیل جامعه شناختی وضعیت شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعه پژوهی فرهنگی، 4(4)، 139-163. SID. https://sid.ir/paper/241222/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی وحید، عدلی پور صمد. تحلیل جامعه شناختی وضعیت شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعه پژوهی فرهنگی[Internet]. 1392؛4(4):139-163. Available from: https://sid.ir/paper/241222/fa

    IEEE: کپی

    وحید قاسمی، و صمد عدلی پور، “تحلیل جامعه شناختی وضعیت شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان،” جامعه پژوهی فرهنگی، vol. 4، no. 4، pp. 139–163، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button