مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین ملاک های سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی حوزوی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف کلی این پژوهش تعیین ملاک های سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی حوزوی است. آموزش های حوزوی ماهیتا و از جهات مختلف با آموزش های شغلی و دانشگاهی تفاوت دارد و از این رو برای سنجش اثربخشی آن ها باید به این تفاوت های بارز توجه نمود. پژوهش حاضر بر اساس این ایده تلاش می کند با استفاده از روش شناسی پژوهشی کیفی و از طریق نظریه مبنایی چارچوبی برای سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی حوزوی ارائه کند. شرکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از دست اندرکاران مجرب و متخصص در زمینه آموزش های مجازی حوزوی هستند که در موسسه های آموزش حوزوی و حوزه های علمیه مستقر در شهر قم مشغول به کار هستند. ابزار جمع آوری داده های پژوهش, مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختاریافته بوده است. تحلیل داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز, کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفت. در مرحله کدگذاری باز 114 کد شناسایی و سپس شش مقوله مهم ایجاد شد. با چرخش های مکرر در مصاحبه ها, یک مقوله اساسی منتج گردید. بر اساس یافته های این پژوهش برای سنجش اثربخشی آموزش های مجازی حوزوی در لایه عمومی (سطحی) باید به شش مقوله شامل؛ ارزش های بنیادین آموزش های حوزوی, غایت های آموزش مجازی حوزوی, طراحی برنامه درسی, ویژگی های استاد, ویژگی های یادگیرنده (طلبه) و نتایج نگرشی و رفتاری توجه نمود که با توجه به ارزش های بنیادین حاکم بر فضای آموزش های حوزوی مجازی از ارتباط متقابل بین این عوامل شش گانه یک خصیصه مهم روحیه طلبگی اولویت پیدا می کنند. این ویژگی به عنوان لایه خاص (عمیق) در سنجش اثربخشی آموزش های حوزوی باید مدنظر قرار گیرد. ویژگی حس طلبگی دربرگیرنده مولفه های خرده تر مانند؛ زی طلبگی, کنجکاوی معرفتی و دینی, ساده زیستی, مهارت های تبلیغی, رعایت حرمت استاد, دریافت حس باطنی و یادگیری مداوم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سراجی، فرهاد، حسینی، سیدحمید، و سرودلیر، عبدالرحیم. (1392). تعیین ملاک های سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی حوزوی. نظریه و عمل در برنامه درسی، 1(1)، 73-100. SID. https://sid.ir/paper/241907/fa

    Vancouver: کپی

    سراجی فرهاد، حسینی سیدحمید، سرودلیر عبدالرحیم. تعیین ملاک های سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی حوزوی. نظریه و عمل در برنامه درسی[Internet]. 1392؛1(1):73-100. Available from: https://sid.ir/paper/241907/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد سراجی، سیدحمید حسینی، و عبدالرحیم سرودلیر، “تعیین ملاک های سنجش اثربخشی دوره های آموزش مجازی حوزوی،” نظریه و عمل در برنامه درسی، vol. 1، no. 1، pp. 73–100، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/241907/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button