مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

977
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

972
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی سه تابلوی نقاشی اثر جعفر چهره نگار هنرمند دوره پهلوی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 121

چکیده

 ورود تکنیک های نوین, متأثر از نقاشی غرب, در اواخر دوره ی قاجار, فصل تازه ای در هنرهای تجسمی ایرانِ پهلوی گشود که از سویی, در هنر غرب و ادوار قبل, یعنی قاجار, ریشه داشته و از سوی دیگر, آینه ی تحولات و جهت گیری های عصر خود است. یکی از جریانات هنری خاص این دوره, ساخت تصاویری از نخبگان سیاسی است که به سفارش ایشان, در قالب عکس یا تک چهره خلق می شود. این نوع آثار, در جریان انقلاب مشروطه به اوج خود رسید و پس از آن, در دوره ی پهلوی نیز ادامه یافت و تابعد از شکل گیری اولین مجلس شورای ملی, به گونه ی خاص هنری بدل شد. علی رغم مطالعات متعدد در باب احوال و آثار هنرمندان این جریان, از جمله کمال الملک و علی محمودی, ویژگی های بصری و تکنیک پرتره نگاری های رجال مجلس شورای ملی هنوز تا حد زیادی ناشناخته مانده است. از همین رو, هدف اصلی این پژوهش, رمزگشایی از شناسنامه ی کاری جعفرچهره نگار, از هنرمندان این جریان هنری, و شناخت تکنیک اجرایی این پرتره نگاری هاست. پژوهش با روش توصیفی_تاریخی صورت می گیرد. در این راستا, سه نمونه از آثار جعفر چهره نگار, موجود در موزه ی مجلس, به منظور مطالعات تاریخی, تطبیقی انتخاب می شود؛ بنابر مطالعات صورت گرفته بر روی آثار جعفرچهره نگار, که تک چهره نگاری هایی از رجال مجلس است, مشخص شد که هر سه اثر از روی عکس بازسازی شده است و می توان در این تکنیک او را دنباله رو کمال-الملک دانست. از همین رو, می توان نتیجه گرفت که جعفر چهره نگار, نقاشی را در محضر یکی از شاگردان استاد آموخته و یا شاگرد شخصِ کمال الملک بوده است که نام وی تاکنون در بین شاگردان ایشان ناشناخته مانده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سامانیان، کورس، و عباسیان، حمیده. (1395). مطالعه تطبیقی سه تابلوی نقاشی اثر جعفر چهره نگار هنرمند دوره پهلوی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 9(17 )، 107-121. SID. https://sid.ir/paper/242674/fa

    Vancouver: کپی

    سامانیان کورس، عباسیان حمیده. مطالعه تطبیقی سه تابلوی نقاشی اثر جعفر چهره نگار هنرمند دوره پهلوی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی[Internet]. 1395؛9(17 ):107-121. Available from: https://sid.ir/paper/242674/fa

    IEEE: کپی

    کورس سامانیان، و حمیده عباسیان، “مطالعه تطبیقی سه تابلوی نقاشی اثر جعفر چهره نگار هنرمند دوره پهلوی،” نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، vol. 9، no. 17 ، pp. 107–121، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242674/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا