Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

954
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند: مقایسه تطبیقی دو دوره اصلاحات و اصول گرایی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 66

چکیده

 هدف اصلی این مقاله, مطالعه نحوه بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند ایران از راه مقایسه تطبیقی فیلم های برگزیده در دو دوره اصلاحات (1376- 1384) و اصول گرایی (1384- 1389) است. به این منظور, با بهره گیری از نظریه بازنمایی هبدیج و مفاهیم مرتبط در حوزه مطالعات جوانان, نظیر «بازنمایی به مثابه دردسر» و «بازنمایی به مثابه خوش گذرانی», سه فیلم از دوره اصلاحات («زیر پوست شهر», «پارتی» و «من ترانه 15 سال دارم») و سه فیلم از دوره اصول گرایی («دایره زنگی», «درباره الی...» و «تسویه حساب») برگزیده و به این موضوع پرداخته شده است که آیا در بازنمایی جوان در فیلم های این دو دوره, تفاوتی وجود دارد یا خیر.مطالعه این فیلم ها براساس دو الگوی سلبی و کادوری برای تحلیل رمزگان فنی, و الگوی روایی و نشانه شناسی بارت برای تحلیل نشانه شناسی پی ریزی شده است. پس از مطالعه فیلم ها و بررسی جداگانه هریک از آن ها, این نتیجه به دست آمد که فیلم های عامه پسند ساخته شده در این دو دوره, تصویری متفاوت از جوان را بازنمایی می کنند. در هریک از این دو دوره, ارجاعاتی حتی متناقض به جوان به چشم می خورد.در دوره اصلاحات, جوان با مفاهیمی مانند «پای بندی به ساختار», «امید به آینده», «خودباوری», «جسارت», «مسوولیت پذیری», «آرمان گرایی», «قانون مداری» و «دموکراسی و آزادی خواهی» نشان داده شده است؛ اما در دوره اصول گرایی به صورتی «ساختارشکن», «خودابراز», «بی هویت», «مبارز ضداجتماعی», «درگیر بین سنت و مدرنیته», «قانون گریز» و «خطر پذیر» بازنمایی شده است. بنابراین, نوعی هراس رسانه ای درمورد بازنمایی جوان در دوره اصول گرایی در سینمای عامه پسند به وجود آمده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانیکی، هادی، و ابوی، سمانه. (1393). بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند: مقایسه تطبیقی دو دوره اصلاحات و اصول گرایی. جامعه شناسی تاریخی، 6(2)، 33-66. SID. https://sid.ir/paper/243062/fa

    Vancouver: کپی

    خانیکی هادی، ابوی سمانه. بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند: مقایسه تطبیقی دو دوره اصلاحات و اصول گرایی. جامعه شناسی تاریخی[Internet]. 1393؛6(2):33-66. Available from: https://sid.ir/paper/243062/fa

    IEEE: کپی

    هادی خانیکی، و سمانه ابوی، “بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند: مقایسه تطبیقی دو دوره اصلاحات و اصول گرایی،” جامعه شناسی تاریخی، vol. 6، no. 2، pp. 33–66، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243062/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا