مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

407
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانش آموزان دوره متوسطه: مطالعه ای ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 151

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش آموزان پسر دوره متوسطه است. باتوجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش, روش پژوهش مورداستفاده, ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران بوده است که براساس جدول مورگان, تعداد 389 نفر از دانش آموزان دوره دوم متوسطه با روش نمونه­ گیری خوشه­ ای به عنوان نمونه برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. ازآنجاکه این پژوهش ترکیبی بوده, برای مرحله کیفی نمونه­ ای به تعداد 16 نفر صاحب­ نظر و 15 نفر دانش­ آموز برای انجام مصاحبه, به روش نمونه­ گیری هدفمند (از نوع داوطلبانه) انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ های موردنیاز, از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. داده­ های حاصله با استفاده از شاخص­ های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ازنظر دانش آموزان پسر دوره متوسطه, آنها تا اندازه زیادی به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع ظاهری و عدم قصور و سهل­ انگاری نسبت به وظایف خود عمل نموده­ اند, اما در ابعاد رعایت شعائر دینی, رعایت ادب و احترام به مدیر, معلمان و سایر کارکنان مدرسه, رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانش آموزان, رعایت بهداشت و پاکیزه نگهداشتن فضای مدرسه, کم تر به هنجارهای اسلامی عمل نموده­ اند. باتوجه به یافته­ های پژوهش نتیجه گرفته می­ شود که با به کارگیری راهکارهای عملی پیشنهادی و فراهم نمودن محیط آموزشی و پرورشی مناسب در مدارس دوره متوسطه, عمل به هنجارهای اسلامی را بین دانش آموزان, می­ توان افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نبوی، سیدصادق، و صمدی، معصومه. (1397). میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانش آموزان دوره متوسطه: مطالعه ای ترکیبی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26 (دوره جدید)(39 )، 127-151. SID. https://sid.ir/paper/243383/fa

    Vancouver: کپی

    نبوی سیدصادق، صمدی معصومه. میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانش آموزان دوره متوسطه: مطالعه ای ترکیبی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛26 (دوره جدید)(39 ):127-151. Available from: https://sid.ir/paper/243383/fa

    IEEE: کپی

    سیدصادق نبوی، و معصومه صمدی، “میزان عمل به هنجارهای اسلامی بین دانش آموزان دوره متوسطه: مطالعه ای ترکیبی،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 26 (دوره جدید)، no. 39 ، pp. 127–151، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243383/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button