مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

462
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر شاخص های پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 55

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف واکاوی دیدگاه سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزش عالی در خصوص شاخص های پایداری دانشگاهی و ارائه الگوی مفهومی جامع با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. در این پژوهش سازوکارهای دانشگاه پایدار و رسالت های همه جانبه و ذاتی آن به عنوان مبنایی برای تحلیل و شناسایی شاخص های پایداری دانشگاهی مورد استفاده واقع گردید. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روش تحلیل داده ها, روش تحلیل محتوای استقرایی بود. جامعه آماری در این پژوهش اساتید صاحب نظر, سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه آموزش عالی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. تعداد نمونه ها با توجه به اشباع نظری به 17 نفر رسید. در راستای اعتبار بخشی یافته ها از دو راهبرد تحلیل و بازبینی توسط مشارکت کنندگان و توسط همکاران استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در فرایند کد گذاری, به شناسایی 153 کد باز, منجر شد که در نهایت در قالب23 مقوله محوری و 8 کد انتخابی دسته بندی شد. یافته های پژوهش شامل 8 مقوله اصلی عناصر و ابعاد پداگوژی در فرایند های یاد دهی یادگیری, پژوهش پایدار, الزامات ساختی کارکردی, پایداری اجتماعی, پایداری اقتصادی, هویت علمی و آکادمی و دیپلماسی علمی در عصر جهانی شدن بود. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد, دانشگاه ها برای حفظ و ثبات خود در شرایط کنونی بایستی به سمت پایداری پیش روند. بر این اساس دانشگاهی پایدار دانشگاهی است که دارای راهبرد و استراتژی پایدار, دید فراکنشی و برخوردار از حمایت جامعه در پیاده سازی اصول و مفاهیم پایداری در کارکردهای یاددهی-یادگیری پایدار, پژوهش پایدار, تقویت جامعه دموکراتیک, حداقل سازی آثار منفی زیست محیطی, اقتصادی اجتماعی و بهداشتی بوده, و دارای الزامات ساختاری کارکردی, تعاملات علمی و آکادمیک, نظام اقتصادی و مالی تعریف شده و نیرومند که همواره در صدد تقویت هویت شهروندان حرفه ای درکمک به جامعه پایدار و پیشگام است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دارابی، سلمان، عزیزی، نعمت اله، سلیمی، جمال، و شیربگی، ناصر. (1398). تاملی بر شاخص های پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش عالی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 7(15 )، 19-55. SID. https://sid.ir/paper/243701/fa

    Vancouver: کپی

    دارابی سلمان، عزیزی نعمت اله، سلیمی جمال، شیربگی ناصر. تاملی بر شاخص های پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش عالی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی[Internet]. 1398؛7(15 ):19-55. Available from: https://sid.ir/paper/243701/fa

    IEEE: کپی

    سلمان دارابی، نعمت اله عزیزی، جمال سلیمی، و ناصر شیربگی، “تاملی بر شاخص های پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش عالی،” مطالعات برنامه ریزی آموزشی، vol. 7، no. 15 ، pp. 19–55، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/243701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button