مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیاست ها و چالش های ناصرالدین شاه در توسعه راه شوسه مازندران

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 260

چکیده

 تحول در راه سازی شوسه در ایران, از دوره قاجار شروع شد. در این تحول, نقش روشنفکران, قدرت های خارجی و پیوستن ایران به اقتصاد جهانی, بسیار مشهود بود. در این دوره توسعه راه سازی در کشور, به طور مستقیم با اقتصاد, رشد اجتماعی, بهداشتی و در نهایت توسعه و پیشرفت کشور در رابطه بود. ایجاد راه شوسه متناسب با اقتصاد و جمعیت منطقه مازندران, از دوره صفویه به عنوان یکی از اهداف نظام حاکمه مطرح بود تا اینکه در دوره ناصرالدین شاه قاجار(1264-1313ه. ق), این طرح عملیاتی شد و راه شوسه مازندران ساخته شد. از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه, با رشد جریانهای اقتصادی و سیاسی جهان غرب و پیوستگی روزافزون اقتصاد و سیاست کشورها با یکدیگر, حکومت ایران متوجه نیاز به راه های نوین شد؛ ولی در این راستا مشکلات و چالشهای جدی فراروی شاه قاجار برای ایجاد راههای شوسه وجود داشت که مهمترین آنها نگرانی های سیاسی و نظامی از ایجاد چنین راه هایی بود. راه های جدید می توانست ساختار سنتی ارتباطات در ایران را به نفع قدرت های خارجی همسایه تغییر دهد, قدرت قبایل و طوایف ایلی را گسترش داده و در نهایت پایتخت سیاسی کشور را در معرض هجوم نظامی آسانتر قرار دهد. ناصرالدین شاه برای غلبه بر این نگرانی ها, سیاست توسعه تدریجی راه ها و حرکت توام با احتیاط را در پیش گرفت. وی اولین سعی جدی خود برای ساخت راه شوسه را معطوف به ساخت راه مازندران کرد. زیرا در مازندران, نفوذ قدرت های خارجی کمتر بود, طوایف رقیب نیرومندی وجود نداشت و طوایف ساکن منطقه روابط تنگاتنگی با دولت قاجار داشتند و از نظر اقتصادی نیز می توانست پایتخت سیاسی را در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهد. در این مقاله مشکلات و فرایند راه سازی شوسه را در منطقه مازندران با تاکید بر سیاست های داخلی و خارجی ناصرالدین شاه مورد بررسی و تبیین قرار می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وزین افضل، مهدی، نورایی، مرتضی، و جعفری، علی اکبر. (1395). سیاست ها و چالش های ناصرالدین شاه در توسعه راه شوسه مازندران. پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، 10(19 )، 235-260. SID. https://sid.ir/paper/245129/fa

    Vancouver: کپی

    وزین افضل مهدی، نورایی مرتضی، جعفری علی اکبر. سیاست ها و چالش های ناصرالدین شاه در توسعه راه شوسه مازندران. پژوهش های تاریخی ایران و اسلام[Internet]. 1395؛10(19 ):235-260. Available from: https://sid.ir/paper/245129/fa

    IEEE: کپی

    مهدی وزین افضل، مرتضی نورایی، و علی اکبر جعفری، “سیاست ها و چالش های ناصرالدین شاه در توسعه راه شوسه مازندران،” پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، vol. 10، no. 19 ، pp. 235–260، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button