مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درون مایه های شیعی در هنر عصر تیموری با تأکید بر خط و خوش-نویسی

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 184

چکیده

تیموریان سلسله ای ترکی – مغولی بودند که در فاصله سال های ( 913-771 ق ) عموماً در نواحی ماوراءالنهر و ایران حاکمیت داشتند. تجربه هم زمان زندگی یکجانشینی و کوچ نشینی در الوس جغتای و آسیای مرکزی باعث شد تا تیمور و جانشینانش با اسلام و فرهنگ ایرانی آشنایی هرچند مختصری داشته باشند. به همین سبب مؤلفه های هویت ایرانی ازجمله هنر ایرانی و مذهب تشیّع در این زمان فرصت رشد و وحدت بیشتری یافتند. سیاست تسامح گرایانة دولتمردان تیموری, پیوند تشیّع با جریان تصوّف و تلاش شیعیان چه در درون جنبش های شیعی و چه به صورت فردی زمینه ای را فراهم ساخت تا مذهب تشیّع به ویژه در بُعد اجتماعی رشد بیشتری نسبت به ادوار گذشته پیدا کند. از طرفی هنر ایرانی و شاخه های متعدّد آن به ویژه هنر خوشنویسی در این زمان همانند ظرفی هستند که سایر مؤلفه های هویت ایرانی ازجمله مذهب تشیّع موضوع و مظروف آن را تشکیل می دهند. هنر خوشنویسی که با عنوان هنری اسلامی و مقدّس شناخته می شود, در عصر تیموری در دو بُعد نظری و عملی با مفاهیم, ارزش ها و شخصیت های شیعی ارتباط نزدیک و ملموسی پیدا کرد. الهام روحانی و الگوبرداری استادان خوشنویس از شخصیت امام علی (ع) و کاربرد فرهنگ شیعی در نظام استاد – شاگردی این دوره از ابعاد نظری و نگارش نسخه های خطی, اشعار و کتیبه های شیعی در بُعد عملی قرار می گیرند. تحقیق حاضر باهدف تبیین نقش هنر خوشنویسی در نشر و نمایش معتقدات مذهبی جامعه تیموری از یک سو و چگونگی ارتباط این هنر با مذهب تشیّع در این زمان از سوی دیگر, به دنبال بررسی علل و زمینه های این ارتباط و ثانیاً ویژگی های آن در دوره ی تیموری است. مواردی که به شیوه ی تحلیلی – توصیفی و با استفاده از منابع و اسناد تاریخی و هنری به آن ها پرداخته خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدین پورجوشقانی، وحید، و سمائی دستجردی، معصومه. (1396). درون مایه های شیعی در هنر عصر تیموری با تأکید بر خط و خوش-نویسی. پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، 11(21 )، 163-184. SID. https://sid.ir/paper/245137/fa

    Vancouver: کپی

    عابدین پورجوشقانی وحید، سمائی دستجردی معصومه. درون مایه های شیعی در هنر عصر تیموری با تأکید بر خط و خوش-نویسی. پژوهش های تاریخی ایران و اسلام[Internet]. 1396؛11(21 ):163-184. Available from: https://sid.ir/paper/245137/fa

    IEEE: کپی

    وحید عابدین پورجوشقانی، و معصومه سمائی دستجردی، “درون مایه های شیعی در هنر عصر تیموری با تأکید بر خط و خوش-نویسی،” پژوهش های تاریخی ایران و اسلام، vol. 11، no. 21 ، pp. 163–184، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245137/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا