مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نظری و تجربی تاثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 43

چکیده

بازده سهام یکی از معیارهای اساسی برای تصمیم گیری در بورس اوراق بهادار است. بازده سهام خود به تنهایی محتوایی اطلاعاتی دارد که بیشتر سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه در تجزیه و تحلیل مالی و پیش بینی های خود از آن استفاده می کنند. مطالعات متعددی در مورد بازده سهام انجام گرفته است که نشان می دهد بازده سهام تحت تاثیر متغیرهای گوناگون قرار می گیرد. توان رقابتی بازار محصول از جمله این عوامل است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام است. معیارهای رقابت بازار محصول در این پژوهش, شامل شاخص های تمرکز در صنعت, قابلیت جانشینی کالا, اندازه بازار, شاخص Q توبین و موانع ورود (شدت سرمایه گذاری) هستند. برای این منظور, نمونه ای شامل 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی سال های 1382 تا 1391 به روش داده های تابلویی ارزیابی شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد از میان شاخص های معرفی شده, تمرکز صنعت, قابلیت جانشینی کالا, اندازه بازار و شاخص Q توبین بر بازده سهام شرکت های مذکور, تاثیر منفی و معنادار داشته است, ولی موانع ورود بر بازده سهام تاثیر معناداری نداشته است, بنابراین می توان نتیجه گرفت شرکت های با توان رقابتی بالا, بازده پایینی کسب کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گوگردچیان، احمد، حیدری سلطان آبادی، حسن، و متفرس، زینب. (1396). تحلیل نظری و تجربی تاثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تامین مالی، 5(1 (پیاپی 16) )، 31-43. SID. https://sid.ir/paper/245682/fa

    Vancouver: کپی

    گوگردچیان احمد، حیدری سلطان آبادی حسن، متفرس زینب. تحلیل نظری و تجربی تاثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تامین مالی[Internet]. 1396؛5(1 (پیاپی 16) ):31-43. Available from: https://sid.ir/paper/245682/fa

    IEEE: کپی

    احمد گوگردچیان، حسن حیدری سلطان آبادی، و زینب متفرس، “تحلیل نظری و تجربی تاثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،” مدیریت دارایی و تامین مالی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 16) ، pp. 31–43، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button